Annons

Läsarfråga.

David Seisay

Hur går det med träningen Champions?

Ulrika från Strängnäs undrar vilka bra tips jag har för att tappa de sista fem kilon hon vill gå ner. Hon har nämligen gått ner 8 kilo helt på egen hand! Wow. Det är värt en stor applåd och självklart kommer här bra tips från Flexan :)

De sista kilona är utan tvekan de svåraste. De flesta av oss satsar mest på förbrännings träning (löpning, power walks, motions cyklar mm) och kost när vi vill gå ner i vikt. Och helt klar, utan tvekan är dessa två element de avgörande för att lyckas. MEN då hamnar vi samtidigt vid ett läge där kroppen säger ”stopp” och resultaten bromsar eller till och med avstannar. Vilket inte alls är lustigt då våra kroppar snabbt anpassar sig till vår ”nya miljö”.

Kroppen svarar i början för att den blir chockad av nya kostvanor och träning under första fasen och reagerar med att förvandla formen, men efter ett tag anpassar sig kroppen till det. Och då är det dags att chocka kroppen igen!

Därför tycker jag Ulrika att du ska lägga till två styrkepass i veckan till ditt nuvarande program.

För att:

  1. Stabilisera, stärka och öka muskelmassan på kroppen.
  2. När du har mer muskler på kroppen har du en större förmåga att bränna fett!

Det finns massa bra övningar här på min blogg. Annars kan du ta hjälp på ditt lokala gym genom en PT Konsultation eller i form av gruppträning.

Lycka till. You can do it! :)

Följ mig på instagram @dflex.se där ni kan inboxa mig och berätta vilka övningar ni vill se här på bloggen samt övriga frågor och upplägg.

Annons

Snygga armar!

David Seisay

Äntligen fredag Champions och då ska vi stärka armarna! Eller hur?

Som jag sist skrev ska vi stärka dem mindre musklerna innan vi går in på de större, och dagen övning blir tricep extentions i cable maskinen!

Denna övning kan du göra med rak stång, böjd stång eller med rep.

Fötterna i höftbredd, lätt böjda ben för att aktivera din core, ryggen rak, hakan parallellt med golvet och överarmen i linje med din kropp.

_BER2893-2

Pressa ner stången med raka handleder mot framsidan av dina lår så att armbågarna låser sig. Håll kvar i tre sekunder innan du släpper upp med motstånd och upprepa 10-30 gånger.

_BER2884-2

_BER2886-2

Glöm inte att följa mig på instagram @dflex.se där kan ni inboxa mig och berätta vilka övningar ni vill ser här på bloggen samt  övriga frågor och upplägg!

Annons

Bubblebutt thursday!

David Seisay

Champions, det är torsdag och dags att lyfta rumpan!

Dagens övning är ”Heels to sky” som är en super enkel men väldigt effektiv övning. Denna kan du göra i kabelmaskin, med fotleds vikt eller helt utan vikter.

heel to sky

Gör så här:

Gör så här;
1. Ställ dig på alla fyra och sträck ut ena benet rakt bak
2. Pointa tån bakåt, spänn hela benet och lyft upp mot taket
3. Sänk sakta ner benet igen
4. Upprepa 3 x 10-30 / per ben

heel to sky 2

Glöm inte att följa mig på Instagran – @dflex.se där ni kan inboxa mig och berätta vilka övningar ni vill se här på bloggen samt övriga frågor och upplägg.

Annons

Rump feber.

David Seisay

Hej Champions!

Idag tänkte jag dela med mig av en inspirerande video med vår favvo Magdalena Schröder. En grym kombo ni kan köra på gymet idag.

Flera övningar i följd som är en riktig butt-blaster.

Let it burn :)

Kissande hunden. (se det inlägget HÄR!)

_BER0780

Höftlyft med eller utan vikt. (se det inlägget HÄR!)

IMG3649-1024x693

Kettlebell swingar. (se det inlägget HÄR)

CASH3980

Höftlyft med 1 ben. Utförande: Samma som höftlyft ovan, men med ett ben korsat över det andra.

Heel to the sky. (Kommer i veckan.)

Glöm inte att följa mig på Instagram – @dflex.se där ni kan inboxa mig och berätta vilka övningar ni vill se här på bloggen samt övriga frågor och upplägg!

 

Disco fredag!

David Seisay

Fredag, röd dag i kalender – men vi kör ändå! Love fridays. :)

För att vara helt ärlig så är jag inte ett superstort fan av övningar med egen kroppsvikt när det gäller mina klienter. Anledningen är att många av oss orkar inte våran egen vikt och det är inte så konstigt då det tyngsta vi bär under en dag är antingen vår väska, matkassar eller en dator. Ibland kanske sitt barn om man har det. Men vi hamnar sällan i situationer där vi behöver lyfta vår egen kroppsvikt. De flesta vuxna väger mellan 55kg och 80kg plus. Och det är ganska mycket vikt att bära på, eller hur?

Därför är det viktigt att alla de små musklerna vi har runtomkring vårt axelparti är starkt och stabilt innan man kör igång med tunga belastningar. På detta sätt undviker man skador och ger sig själv chansen att hålla längre.

Så vi fortsätter på förra veckans spår och lägger till ytterligare en övning som kommer att stärka delar av kroppen som vi inte ser framför oss!

Breda lats drag är dagens övning. Denna övning aktiverar biceps, axlar och mestadels rygg.

Sitt ordentligt och ha bägge fötter stadiga i golvet, rikta blicken snett uppåt. Kläm ihop skulderbladen, dra stången mot bröstet och under hakan. Håll kvar i två sekunder innan du vänder stången uppåt och släpper ut skulderbladen helt. Repetera övningen 10-20 gånger.

_BER3061-2

_BER3069-2

 

 

Glöm inte att följa mig på instagram @dflex.se där kan ni inboxa mig och berätta vilka övningar ni vill ser här på bloggen samt övriga frågor och upplägg!

Trevlig helg!

Bubble butt.

David Seisay

Hej Champs!

Då är det torsdag igen och som vanligt är det rumpan som är i fokus.

Idag ska vi fokusera på den klassiska ”kissande” hunden.

_BER0779

Denna övning punkttränar just den delen vi ska fokusera på idag, gluteus maximus, minimus + medius. Eller med ett enklare ord HELA SKINKAN :) Hello Bubble butt!

Man kan köra denna övning med egen kroppsvikt, gummiband eller fotledsvikter. Du väljer, som alltid, din egna nivå. Det bästa är att du kan göra den överallt. Hemma på vardagsrumsgolvet, på semestern på stranden eller i gymmet innan du kör andra större övningar som tex knäböj, utfall, benpress mfl.

Ställ dig på alla fyra, händerna rakt under axlarna och knäna direkt under höften. (har du gummiband så sätter du det precis under knäna)

_BER0778

Se till att du pressar dig upp från golvet med händerna för en stabil hund, ett starkt axelparti och en aktiverad bål. Lyft det ena benet så högt du kan. Kör 3 set på 10 repetitioner på varje ben.

_BER0780

Ha en grym bubble butt day!

Glöm inte att följa mig på instagram @dflex.se där ni kan skicka ett PM och berätta vad ni vill se för övningar här på bloggen samt övriga frågor och upplägg.

En klassiker…

Godkväll,

Tack för era frågor & kommentarer :)

Jag lovar att återkomma och besvara era frågor, men först kommer dagens övning! En riktig klassiker, Sit Ups…

Lägg dig på en matta & placera en balanskudde i korsryggen, för bättre kontakt med magmusklerna. Placera händerna bakom huvudet, och kom upp med bröstet mot låren & hakan intill bröstet. Håll i 2 sekunder & rulla långsamt tillbaka. Öka tempot när du är halvvägs igenom setet. Repetera 10-30 ggr alt. jobba mellan 30-60 sekunder!

unspecified-7

unspecified-6

Trevlig kväll / David

Monday Motivation

David Seisay

Champions! Det känns alltid lika roligt och spännande med nytt år. Nytt år – Nya tag!

Vad har ni för mål under 2017? Lägg en kommentar här på bloggen, så kan jag hjälpa er med upplägg för att kicka igång träningen och nå era mål!

Maria från Uppsala önskar tips på fettförbränningsträning efter ett lång träningsuppehåll. Låt oss börja där! Ett enkelt sätt att komma igång, som de flesta av oss kan utföra är raska promenader! Det enda du behöver är bekväma löparskor och lite vilja!

Gör så här: Börja med att promenerar i rask takt (och då menar jag verkligen rask takt!) Fullt fokus på varje steg! Efter 10 minuter börjar du jogga lite lätt i 2 minuter. Tänk på isättningen av varje steg & landa mjukt för att skona knäna. Sedan återgå till rask promenad igen under 3 min. Nu ännu snabbare än i uppvärmningen.  Sedan springer du i en minut! Sedan återgår du den snabba promenaden & håller tempot högt i 4 minuter! Avsluta sedan att springa i 2 minuter och därefter gå i lugnt tempo de sista 3 minuterna. Låt kroppen & hjärtat komma ned i varv :) Tips! Lussan på någon inspirerande musik under träningspasset för extra push.

Följ mig på instagram: @dflex.se

Även där kan ni inboxa mig med frågor & önskemål om  vad ni vill läsa om här på bloggen!

unspecified-5

 

Gott Nytt År!

David Seisay

Gott Nytt År!

det är helt galet vad snabbt tiden går! Det har varit en otroligt spännade år för mig! Mitt första år som gymägare, massor med nya spännande projekt, fina upplevelser och motivation som är på topp! Här får ni några tillbakablickar på mitt 2016! Jag ser verkligen fram emot & önskar er alla en härlig kväll & ett framgångsrikt 2017.

2

8

4

6

9

Stor kram / David

Belly Backs

Champions, många fantastiska core övningar här på bloggen! Vi har fokuserat en hel del på raka bukmusklerna och igår låg fokus på sidan & midjan.

Idag kör vi “Belly Backs “ som aktiverar nedre delen av ryggen men även rumpa & baksida lår!

BELLYBACKS

Ställ dig i Bellyback-maskinen med kuddarna strax under höfterna. Korsa armarna över bröstet och sänk långsamt ned överkroppen mot golvet. Lyft sedan tillbaka med lång & rak rygg till en lång rak linje. Repetera 6-10 ggr alternativt 30-60 sekunder om du kör på tid.

unspecified-3

unspecified-4

Trevlig torsdag!