Annons

Dagens övning

Redan torsdag!

Helgen närmar sig med stormsteg & jag är nyfiken på hur er träningsvecka har varit? Har ni testat någon eller några utav de övningarna jag tipsat om under veckan här i bloggen? Det har varit mycket fokus på mage/core under veckan, vilket är en oerhört viktig del när vi tränar andra muskelgrupper, som t ex ben & rumpa!

KNÄBÖJ

Knäböj kan varieras & utföras på oerhört många olika sätt! T ex med egen kroppsvikt, på Bosuboll, i Smithmaskin eller med fria vikter, för att nämna ett fåtal varianter.

Om du har dålig flexibilitet i fotlederna & vill jobba djupa knäböj kan du placera en viktskiva under vardera häl. Har du problem med knän eller höfter kan du jobba i benpress-maskinen. Stå med fötterna höftbrett isär, spänn mage & se till att du har en stolt hållning i överkroppen. Böj på benen och bromsa övningen på vägen ned mot golvet. På vägen upp spänner du både rumpa & lår och stannar med lätt böjda knän i toppenläget. Upprepa 10-30 reps alt. 30-60 sekunder.

Positiva effekter:

Ökad muskel massa

Ökad rörlighet

Förbättrad kondition + ämnesomsättning

Förbättrad balans

Sist men inte minst, en snyggare stjärt :)

unspecified-5

unspecified-3

Annons
Annons