Annons

Disco fredag!

David Seisay

Fredag, röd dag i kalender – men vi kör ändå! Love fridays. :)

För att vara helt ärlig så är jag inte ett superstort fan av övningar med egen kroppsvikt när det gäller mina klienter. Anledningen är att många av oss orkar inte våran egen vikt och det är inte så konstigt då det tyngsta vi bär under en dag är antingen vår väska, matkassar eller en dator. Ibland kanske sitt barn om man har det. Men vi hamnar sällan i situationer där vi behöver lyfta vår egen kroppsvikt. De flesta vuxna väger mellan 55kg och 80kg plus. Och det är ganska mycket vikt att bära på, eller hur?

Därför är det viktigt att alla de små musklerna vi har runtomkring vårt axelparti är starkt och stabilt innan man kör igång med tunga belastningar. På detta sätt undviker man skador och ger sig själv chansen att hålla längre.

Så vi fortsätter på förra veckans spår och lägger till ytterligare en övning som kommer att stärka delar av kroppen som vi inte ser framför oss!

Breda lats drag är dagens övning. Denna övning aktiverar biceps, axlar och mestadels rygg.

Sitt ordentligt och ha bägge fötter stadiga i golvet, rikta blicken snett uppåt. Kläm ihop skulderbladen, dra stången mot bröstet och under hakan. Håll kvar i två sekunder innan du vänder stången uppåt och släpper ut skulderbladen helt. Repetera övningen 10-20 gånger.

_BER3061-2

_BER3069-2

 

 

Glöm inte att följa mig på instagram @dflex.se där kan ni inboxa mig och berätta vilka övningar ni vill ser här på bloggen samt övriga frågor och upplägg!

Trevlig helg!

Annons
Annons