Annons

Pepputmaning 6 December

emmaigelstrom

Är dina mål satta? Eller har du i alla fall sått ett litet frö?

Idag är min utmaning till dig att gå emot en rädsla du har. För ofta är det faktiskt så att det som står emellan oss själva och drömmen är just rädslor. För att gå emot rädslor krävs mod.

För sju år sedan råkade min pappa ut för en cykelolycka som höll på att kosta honom livet. Han låg i koma i 10 veckor och är fortfarande hjärnskadad. Efter det satt jag inte på någon form av cykel på ett par år. Cykling har därför en helt annan innebörd för mig. Det handlar inte bara om att bli starkare och snabbare. Det handlar om att gå emot rädslor. Varje dag.

Vad har du för rädslor? Vi behöver inte ta de största idag. Bara en liten. Kanske ett telefonsamtal du skjutit upp? Ett träningspass som du gärna vill testa men inte vågar?

Så ok gänget, nu samlar vi lite mod, blir våra egna superhjältar och tar ett litet kliv mot den där drömmen!

 

cykel

Annons

Pepputmaning 5 December

emmaigelstrom

Nu kör vi! Inga stora saker men saker som gör skillnad för ditt välmående och saker som gör att du boostar och tankar dig själv.  Följer du de här utmaningarna fram till nyår så kommer du ha ett fantastiskt utgångsläge för att 2017 kommer bli ditt bästa år någonsin.

Vi ska börja med att sätta mål idag. Viktigt så att vi vet vad vi vill uppnå.

Ofta så har vi lätt att sätta mål som är prestationsbaserade, dvs något vi kopplar till görandet. Nu vill jag att du ska tänka till på flera plan i ditt liv.

I vårt företag The Wellness Academy så jobbar vi med att skapa välmående organisationer. Vi pratar om hälsa i 3D. Kropp-knopp-hjärta. De behöver alla underhållas för att skapa ett välmående liv.

Nu vill jag att du tänker till i ditt 3D perspektiv och sätter mål för:

Kropp- Tänk utanför boxen. Det måste inte vara att springa fortare, lyfta tyngre eller genomföra något lopp. Kanske är det att uppleva en känsla när du tränar? Att våga testa någon ny träningsform?

Knopp- Lite knepigare för oss. Tänk kondition för huvudet. Att gå emot en rädsla? Att våga vara nöjd? Att hitta ett förhållningssätt till vissa situationer? Vi kommer fokusera en del på denna kategorin också under månaden men så ett frö redan nu.

Hjärta- Tänk efter, vad brinner just du för? Finns det saker du prioriterat bort som du egentligen mår väldigt bra av? Finns det drömmar du inte vågat förverkliga? Att hjälpa andra? Tänk på de gånger det känns rikitgt gott i magen och försök att prioritera in mer sånt i ditt liv

 

förändring

Annons

Kalender för förändring

emmaigelstrom

Förändring. Ett ord som det finns så mycket känslor kring. Både positiva och negativa. Ibland blir vi rädda, ibland överlyckliga. Vissa älskar förändring och vissa tycker inte om det alls. Men hur vi än vrider och vänder på det så kommer vi aldrig kunna undvika att livet förändras. Hur vi än gör.
Till synes och sist vill många av oss förändra men ibland vågar vi inte eller så har vi ingen ork till att göra det där vi drömmer om.

Jag tror vi måste börja bryta ner förändringen till små delar istället för att alltid göra de i 180 grader varenda gång. Kan vi göra något annat idag än i går? Det blir 365 stycken små förändringar varje år. Uttrycket ”Många bäckar små” har aldrig varit mer passande.

Vi är experter på att sätta startdagar för förändring, har ni tänkt på det?
Måndagar är den största favoriten. ”Jag börjar på måndag.”

Just nu närmar sig det största förändringsdatumet av de alla. 1 januari. Nytt år, nya rutiner osv

Vet ni vad, nu skiter vi i det. Vi startar förändringen nu i stället. I alla fall börjar vi.
Är ni med? En pepputmaning varje dag fram till nyår?
Ja vi struntar att vi startar 5 december istället för den första. Vem har bestämt att man börjar då?

Den första utmaningen är strax uppe!!!

Unknown

 

Annons

Bästa tipsen för att kicka igång träning efter uppehåll

emmaigelstrom

Jag är precis tillbaka i träning efter en lunginflammation. Och oj, vad det är tungt efter ett träningsuppehåll, oavsett vad det har berott på. Kroppen känns tung och långsam, jag vill hellre sova när klockan ringer på morgonen och jag får en ohygglig träningsvärk efter varje pass.
Att komma igång och starta upp igen kan vara det svåraste som finns oavsett vilken nivå man befinner sig på i sin träning. För mig är det inte bara en utmaning kroppsligt utan även för knoppen. Vi är ju lite lata till naturen så det gäller banne mig att ha en strategi.

Här är mina fem bästa tips för att komma igång med träning efter ett uppehåll:

1. Var snäll mot dig själv- strunta i att mäta och jämföra hur det var innan uppehållet. Lämna pulsklockan hemma, lägg en handduk över datorn på cykeln och våga träna på känslan.

image
2. Testa något nytt- nya saker har vi inga referenser på och inget ”såhär bör det kännas” Eller gör något du älskar att göra men förädla det. Kanske en ny cykelrunda eller löpning på ett annat underlag. Dessutom är utvecklingskurvan brant på nya saker. Vem gillar inte att utvecklas?

image
3. Bara gör!- bestäm dig och tillåt dig själv att tycka det är tråkigt och jobbigt i början. Det är fullkomligt normalt och naturligt. Det kommer att släppa och bli bättre! Men gör du det inte så kommer det varken bli bättre eller lättare att komma igång senare

4. Sätt ett mål-  Hitta ett mål kopplat till träning som just du drivs av. Det är bevisat lättare att hitta motivation om man drivs mot mål. Kanske ett lopp, kanske att kunna stå på händer eller bara kunna njuta av en joggingtur. Bara fantasin sätter stopp för målsättandet. Påminn dig själv om målet när det känns lite motigt.

image

5.  Skaffa träningsdejter- det är mycket lättare att komma iväg om du inte behöver ta beslutet enbart för dig själv. Träna med en kompis, hitta en grupp eller klubb att gå med i. När motivationen tryter så finns det massa människor runt omkring som kan peppa. Grymt!

image

Alla nystarter behöver inte ske på måndagar! Fredag är en för jäkla bra dag!

Comeback!

emmaigelstrom

Tror inte jag är någon nykomling för alla er Topphälsa-anhängare. Jag har varit med som instruktör på Topphälsas resor många år nu och har tidigare bloggat på portalen.
Vi kallar det en comeback, ok?

Jag har funderat både länge och väl på det här med bloggandet. Jag vill inte att det ska bli någon press. Jag vill inte ”leta” ämnen att skriva om, jag har inget perfekt liv att visa upp och vissa dagar hinner jag inte ens öppna datorn.
Jag har viktigare saker jag lägger tid på och andra saker jag drömmer om.

MEN jag älskar skrivandet, har alltid gjort. Att sätta ord på känslor, att uttrycka åsikter i skrift att måla upp drömmar och mål i skrift. Det är en passion jag har. Det måste dock vara hela bilden, inte en del av verkligheten. Då är inte jag med.

Det kommer bli en salig blandning. Det är så mitt liv ser ut. Jag är mamma, sambo, entreprenör och triathlet. I den ordningen ända in i själen. Ibland ändras den dock på andra plan.

Nu kör vi!! image