Bästa tipsen för att kicka igång träning efter uppehåll

emmaigelstrom


Jag är precis tillbaka i träning efter en lunginflammation. Och oj, vad det är tungt efter ett träningsuppehåll, oavsett vad det har berott på. Kroppen känns tung och långsam, jag vill hellre sova när klockan ringer på morgonen och jag får en ohygglig träningsvärk efter varje pass.
Att komma igång och starta upp igen kan vara det svåraste som finns oavsett vilken nivå man befinner sig på i sin träning. För mig är det inte bara en utmaning kroppsligt utan även för knoppen. Vi är ju lite lata till naturen så det gäller banne mig att ha en strategi.

Här är mina fem bästa tips för att komma igång med träning efter ett uppehåll:

1. Var snäll mot dig själv- strunta i att mäta och jämföra hur det var innan uppehållet. Lämna pulsklockan hemma, lägg en handduk över datorn på cykeln och våga träna på känslan.

image
2. Testa något nytt- nya saker har vi inga referenser på och inget ”såhär bör det kännas” Eller gör något du älskar att göra men förädla det. Kanske en ny cykelrunda eller löpning på ett annat underlag. Dessutom är utvecklingskurvan brant på nya saker. Vem gillar inte att utvecklas?

image
3. Bara gör!- bestäm dig och tillåt dig själv att tycka det är tråkigt och jobbigt i början. Det är fullkomligt normalt och naturligt. Det kommer att släppa och bli bättre! Men gör du det inte så kommer det varken bli bättre eller lättare att komma igång senare

4. Sätt ett mål-  Hitta ett mål kopplat till träning som just du drivs av. Det är bevisat lättare att hitta motivation om man drivs mot mål. Kanske ett lopp, kanske att kunna stå på händer eller bara kunna njuta av en joggingtur. Bara fantasin sätter stopp för målsättandet. Påminn dig själv om målet när det känns lite motigt.

image

5.  Skaffa träningsdejter- det är mycket lättare att komma iväg om du inte behöver ta beslutet enbart för dig själv. Träna med en kompis, hitta en grupp eller klubb att gå med i. När motivationen tryter så finns det massa människor runt omkring som kan peppa. Grymt!

image

Alla nystarter behöver inte ske på måndagar! Fredag är en för jäkla bra dag!

Comeback!

emmaigelstrom


Tror inte jag är någon nykomling för alla er Topphälsa-anhängare. Jag har varit med som instruktör på Topphälsas resor många år nu och har tidigare bloggat på portalen.
Vi kallar det en comeback, ok?

Jag har funderat både länge och väl på det här med bloggandet. Jag vill inte att det ska bli någon press. Jag vill inte ”leta” ämnen att skriva om, jag har inget perfekt liv att visa upp och vissa dagar hinner jag inte ens öppna datorn.
Jag har viktigare saker jag lägger tid på och andra saker jag drömmer om.

MEN jag älskar skrivandet, har alltid gjort. Att sätta ord på känslor, att uttrycka åsikter i skrift att måla upp drömmar och mål i skrift. Det är en passion jag har. Det måste dock vara hela bilden, inte en del av verkligheten. Då är inte jag med.

Det kommer bli en salig blandning. Det är så mitt liv ser ut. Jag är mamma, sambo, entreprenör och triathlet. I den ordningen ända in i själen. Ibland ändras den dock på andra plan.

Nu kör vi!! image