Törstar du efter inspiration?



jose-boll1

Alla suktar vi efter inspiration i vår träning. En del har enkelt för det, andra har svårare. En del löser behovet av ”boost” med gruppträning andra med youtube-klipp. För att ge dig ett roligt exempel på hur du enkelt kan leka fram inspiration ger jag dig en utmaning. Under nästa vecka ska du träna ett pass mellan 30-45 minuter. Passets upplägg ska formas efter dina drömmars resultat. Allt som du gör på passet ska motiveras av vad du vill uppnå med träningen. Utmaningen ligger i att du inte får göra övningar, eller på ett sätt, som du tidigare gjort…. ?

Uppgift: Skapa ditt unika drömpass som samtidigt är helt nytt för dig.

Syfte: Att väcka tanka och kreativa funktioner samtidigt som du skapar variation och inspiration.

Vill du lära dig hur du bättre kan styra över din träning? Gå in och kolla på detta;-)

För att öka hastighet i löpning krävs…

josenunez


DSC01637

För att öka hastighet i löpning krävs goda fysiska förutsättningar och en effektiv teknik.

En bit in på 2000-talet exploderade löpningstrenden inom träningsbranschen. Som så ofta vill människan testa sina gränser och det dröjde inte länge förrann motionärer fick alltmer bråttom i löpspåren.

Historiskt kan vi se att vi har flyttas oss över stora områden. Vi vandrade långa sträckor för att samla växer och jaga vilda djur. Alltid på ojämnt underlag. Ibland hårt och ibland mjukt, men alltid ojämnt. Vi vandrade ofta, sprang sällan.

Sedan kom en förändring. Den startade för ungefär 10 000 år sedan, vilket i ett historiskt perspektiv är helt nyligen. I dag är vi inte bara bofasta. Vi vars kroppar är byggda för att vandra på ojämnt underlag och böja oss och sträcka oss, vi går och springer nu med skor på asfalt och betong. Och vi har ofta väldigt bråttom.

Om du under sommaren funderar på att börja löpa, eller kanske redan kommit av dig i dina försök, kan följande frågor hjälpa dig att utvecklas- Varför ska du springa? Hur springer du? Hur vill du springa?

Det är inte helt ovanligt att man ger sig själv svar som skapar förändring. Kanske kommer du på att du springer fort och jobbigt utan anledning. Eller så vill du springa fort och kommer på att du tränar ”lunka” träning.

När man analyserar en människa som springer finns det ofta mycket att säga om det tekniska. För att få hjälp med modern löpteknik krävs oftast någon form av expertis. Låt oss istället titta på något som du själv kan göra. Löpstyrka.

Många har behov av att stärka sig allmänfysiskt för att löpningen ska bli mer nöjsam.

De flesta löpare jag hjälper har behov av att träna rotationer och stabilitet. Få löpare tränar olika ”plankövningar med benlyft” i onödan. Sen har du det som är unikt för var individ. Ett sommartips från mig till dig som på något sätt vill börja eller bättra löpningen- Se dig som en nyfiken individ med unika behov!. Prova dig fram med övningar som utmanar höft och core. Se stavövningarna som en grund från vilken du provar dig fram. Ta ut rörelser om det går. Gör dem mindre om det är för tungt. Testa andra som du kommer på. Se det som ett varierat pass där du på ett nyfiket sätt varierar din fysträning på ett unikt sätt 😉

DSC01652 DSC01651 DSC01648 DSC01647 DSC01637DSC01636

DSC01635 DSC01634 DSC01625 DSC01624

Du hittar mer tips på min youtube: Jose Nuenz kanal eller Instagram som presenteras på Facebooksidan också: Moveoo

Vill du ta steget att utbilda dig kan du göra det på- Bli din egen PT (19-20 augusti) som jag kör tillsammans med tidningen ToppHälsa

Skapa variation.

josenunez


hopprepfix

”Jag får ofta höra att jag presenterar så många olika övningar. Varje pass är alltid varierat och vi återupprepar oss aldrig. Det kommer nog av att jag inte ser på rörelser som övningar, mer som olika typer av utmaningar”. Jose Nunez /Grundare av Moveoo.

Inom Moveoo ser vi på kroppen som en helhet med medärvda rörelsebehov. Vi strävar ständigt efter att variera invanda rörelsemönster. På så sätt undviker vi monotona och slentrian mönster  samtidigt som vi stimulerar inlärningslusten. Vi som använder Moveoometoden inspireras av insikten att det alltid har vart så. Många gillar den tanken men känner sig låsta och begränsade då de har lärt sig ”rätt & fel”. För att komma in på en naturligare träning krävs ofta nya tankar.

Vill du direkt prova på hur du kan utveckla dina träning till att bli mer varierad och utmanande kan du lägga till följande mening i din träning – ”gör inte om samma rörelse två gånger i rad!”

Det innebär inte att du ska göra stora förändringar i rörelsen. Du ändrar inte rörelsen för att den du gjorde var fel. Du gör det för att aktivera kroppen på ett allsidigare sätt och samtidigt stimulera nyfikenhet och inlärningslust. Och självklart ska rörelsen komma tillbaka igen. Det är vårt förhållningssätt till rörelsen som vi vill komma åt med den meningen.

Kika på filmen så kanske du kan få några uppslag till dina träning.

Vill du ta ytterligare ett steg håller jag en helgtubildning som riktar sig till dig som vill öka insikt och förståelse för hur din träning ska bli mer varierad och rolig oavsett om du vill träna hemma, på jobbet eller på gym.

Här har du mer info om utbildningen som görs i samarbete med tidningen ToppHälsa.

Vill du leda grupper? För dig håller jag ledarutbildningar som du finner här.

 

Har du en bra PT?

josenunez


flex1

Har du också en personlig tränare, eller funderar du att på att skaffa dig en? Nu kan du som gillar att läsa om träning i olika media och forum ta del av en debatt som berör landets personliga tränare. En väldigt behövlig debatt om jag får säga min mening. Och som vanligt när diskusinsutrymmet är knappt så blir det en kort och trubbig debatt där mycket ramlar mellan stolarna. En debattgrupp består av ledande aktörer som driver anläggningar, forskare och många personliga tränare (som anser sig vara duktiga). De tycker att det ska rensas upp bland dåliga, och ibland oseriösa, personliga tränare. – ”Alla som vill kan kalla sig personlig tränare i dag. Det är ingen skyddad titel. Man behöver inte ha någon utbildning alls, säger Tonkonogi, (duktig forskare) som är mycket kritisk till kvalitén på många av de PT-utbildningar som finns idag.” Vidare säger han att ”Branschen inte klarar av att sanera sig själv. Det måste finnas en myndighet som ställer kunskaps- och kompetenskrav och först när dessa är uppfyllda får du din titel och licens.

Frågan som dyker upp i mitt huvud är- vad är en duktig tränare? Är det en akademiskt person som klarar plugg och tester eller en person som lyckas få passiva att börja röra på sig? Inget behöver förstås ta ut det andra. Den tränare som behärskar båda ”grenarna” har kommit långt i sitt yrke.

Till min Moveooblogg där jag skriver mer och där du även finner länken till SVT’s artikel.

Sommarprogram!



Som sportchef för Sveriges härligaste IT-Företag (50%tjänst) har jag förmånen at hjälpa människor med träning och en aktivare arbetsmiljö. 1500 anställda som är sprida hos kunder över hela landet ska få ta del av kunskap och inspiration som förhoppningsvis gör livet lite mer aktivt och roligare att leva. Jag tänkte dela med mig av ett program som de kan använda sig av under sommaren.

Tänker att nu till helgen ska många vistas bland vänner och bekanta. Då passar det ju utmärkt att träna tillsmannas. Med vänner och gummiband kan magi skapas. Se bara till att jobba f ö r varandra, inte m o t. Det innebär att den som passar den aktive är följsam i motståndet samtidigt lite utmanande och ”jävlig”. Tänk på att belastningen ska vara jämn i hela rörelsen. Den aktive ska orka men också blir trött. Tillsammans kan ni göra träningen fantastisk. Ha så kul i helgen!

Är du i Stockholm? Kika in på moveoo.se så kanske du hittar lite roliga pass och workshops som jag håller under sommaren.

Gummiband- HiQ rätt

Visst fan klarar vi oss!



flex3

Idag råder en generell och ibland befoga oro över hur framtiden ska bli. Att den blir digital råder det få tveksamheter kring. Och eftersom att friskvård och vård är dyrt kommer vi söka fler digitala lösningar för att på så sätt få bort marginalkostnader och öka tillgänglighet. I framtiden kommer vi inte behöva känna efter hur vi mår, det har en inplanterad enhet i din hand redan talat om. Vi kommer inte behöva träffa tränare och läkare. Den information som de tillför gör datorn bättre och pålitligare. Så självklart kommer vi att klara oss. De barn som föds idag kommer att se på våra telefoner som en primitiv och högst begränsad enhet. Det virtuella är standard och hologram ett vanligt fenomen inom träning och inlärning kring den.

Det pratas om enheter som ska påminna oss om när vi är passiva, peppa oss när vi kommer med ursäkter. Och jag tror inte det dröjer speciellt länge innan inplantat styr vår hormontillförsel på naturlig och konstlad väg. Du kommer alltid att vara på TOPP!

Men fram till dess måste vi som är tillräckligt vuxna ta hand om oss själva. Och de flesta av oss måste göra det här och nu med det som vi har tillgång till. Bland tillgångarna finns oftast inte gym och massa dyr utrustning.  Då tror jag alla som känner igen sig kan hämta inspiration från gänget på Gotland där man under lång tid haft problem med grundvattnet. Det tar helt enkelt slut för tidigt. Myndigheter och vetenskap har kliat sig i huvudet inför varje motgång, ingenting av värde har hänt. Till ett gäng för 10 år sedan tog saken i egna händer.

Trotts motstånd och misstro jobbade de troget på. Frågan var inte o m det gick att lösa. Frågan var h u r.

Det som behövdes fanns hela tiden framför ögonen på dem, avloppsvattnet. Lång historia kort. Idag har de skapats lokala reningsverk som renar avloppsvattnet till vatten som kan användas till grödor. Det har på kort tid skapat fler skördar och gladare bönder. För att inte prata om alla lyckliga konsumenter som kan ta del av närodlat.

Inom träning kan vi se till lokala lösningar såsom semestergrupper, granngrupper och så vidare. Att skapa nätverk är enkelt på Facebook. Att lära sig träna kan man göra på nätet eller så söker man sig till olika workshops.

Mitt bidrag blir bland annat små workshops på vardagkvällar där man kan lära sig utveckla sin träning med enkla redskap.

Den första är med gummiband där man tränar själv eller med en effektiv partner. Sen kommer det workshops med bollar, käppar och så vidare. Till hösten fyller jag på med en PT utbildning där jag vill hjälpa individer att träna sig själv. Man börjar med en utbildningshelg och ser livet som fortbildning.

Vill du inspireras i vad Moveoo kan bidra med fortsätter jag fylla på Moveoos Instagram under sommaren. Nya övningar smiter ständigt in i Moveoo-appen. Vill du ha hjälpa med event eller liknade är du välkommen att höra av dig.

Till sist. Kom ihåg att gör träningen varierad och rolig!

Skön fortsättning på sommaren;-)

Core ala variation.



Hej! Hoppas att solen lyser på dig idag. Först vill jag tacka för all positiv energi som jag får från er när jag träffar er på resor, event och på gatan. Den är ovärderlig för mig. Här kommer ett bidrag i form av en artikel där jag presenterar alternativa core-övningar som du enkelt kan utföra med enklare redskap. Glöm inte att fortsätta utmana dig. Du är unik, så bör även din träning vara.

fitnessprofilen(1)-5

(Källa:från kollegorna på fitnesstidningen)

I väntan på framtiden!

josenunez


illustration-of-human-nerve-cells_dreamstime_5498780

Jag hör ofta människor som upplever sig som lata. De säger det i ett ursäktande och bekräftande tonläge. Som om det har blivit en sanning som legaliserar en passiv livsstil. Ser vi till hur vi sjukskriver oss mår vi allt sämre. Vår tanke och känsla bekräftas av en diagnos och vi anses vara obrukbara för en tid. Vad hände egentligen med livet? Var inte tanken att vi skulle vara fria, friska och lyckliga. Med vår överlägsna hjärna har vi tagit befälet på jorden samtidigt som vi inte kan hantera samverkan mellan länder, städer, politiska gränser, vänner och,,, oss själva.

I en hjärna som fyllts med fler hjärnceller än det finns planeter i galaxen har vi gått vilse.

När vi som apor klev ner från träden stod vi inför massor av valmöjligheter. Idag lever vi i resultatet av vårt vägval. Det är försent att gå tillbaka. Men framför oss ligger massor av vägar som för oss vidare. Vi behöver prata om hur vi ska förhålla oss till nya möjligheter som att hjärnan snart gifter sig med datorn. Idag vet hjärnforskarna hur man ska påverka känslor och beslut på digital väg. Snart har vi ingen spontan tanke kvar. Vad händer när vi programmerat oss till perfektion? Alla har snyggt svarvade kroppar och vi blir 300 år. Vår hjärna är coachad och programmerad av datorn. Ingen är längre lat, inga dåliga attityder, alla är smala, muskliga och lyckliga. Det är ett hissnade scenarion som inte längre är fantasi.

I väntan på framtiden kan du fokusera på hur du aktiverar dig under dagarna. Innan datorn tar över helt har faktiskt du ansvaret över dina tankar och ditt agerande. Jag vet, i framtiden skrattar de åt vårt primitiva beteende. ”VA! Fick människan tänka själv när du var barn? Var det därför som ni krockade med bilar, sålde otjänlig och dålig mat samtidigt som ni gick på gym. Inte konstigt att ni var deppade och så många tog livet av sig”

Och idag, den primitiva tiden, har du behov att röra på dig ofta. Gör dagen och resten av veckan till en rörelsemanifestation där du tar en bättre kontroll över dig själv. Rör på dig mer än vad du brukar fram till söndag. Nästa vecka kallar du din ökade aktivitet för normalläge. Ta sedan nästa steg. En ny vecka med ytterligare aktivitetsökningar. På så sätt kan du skapa en aktiv sommar i väntan på den perfekta framtiden…..

Skänk dig variation.

josenunez


timeMänniskan är ett bekvämt släkte. Så har det alltid vart och så kommer det förmodligen att vara. Men vi har alltid gillat att leka, och då gärna i grupp. När vi leker tenderar vi släppa handbromsen och med ett leende anstränger vi oss så svetten lackar. I fredags presenterade jag ett bollpass på HiQ och en miniworkshop med box, gummiband och käppar för delar av Casalls härliga personal. Gemensamt för båda passen var utmaning, svett och skratt. På samma sätt skapades massor av energi på lördagens utmanande utomhuspass nere vid Eriksdals utegym. Inga tydliga tekniker, bara massor av individanpassad variation där varje deltagare tilläts styra sin intensitet.

Jag ser sommaren som ett fantastiskt tillfälle där man kan variera sin träning på olika sätt. Brukar du träna inne? Träna då mer ute. Brukar du träna statiskt i maskiner? Prova då mer dynamiskt med kroppen och enklare redskap. Går du alltid med skor, gå barfota. Bristen av variation kommer oftast av att vi föredrar det vi kan. Det är en naturlig strävan. Men genom 100 000-tals år levde vi med den strävan under omständigheter som var oregelbundna och full av faror och möjligheter. Där skiljer sig vår vardag från förr. Med det som bakgrund ser jag massor av anledningar till att träna ute när tillfälle ges. På så sätt aktiveras kroppen på ett mer naturligt sätt när du leder dig trött och svettig. Saknar du idéer kan du kolla på filmen nedan så kanske du ser något du vill prova.

Vart är vi på väg?

josenunez


19055212_662078913989300_8502968650064636325_o

”Kunskapen blir allt tillgängligare men inte verkar vi bli klokare för det.”

Eller håller vi på att bli klokare på ett nytt sätt? Vi kanske bara är i ett generationsskifte där den ”gamla” kunskapen inte längre är en lika avgörande faktor? Det vi visste om träning och hälsa igår är inte lika relevant för morgondagen.  Om det är en utbredd passivitet som har drabbat oss kanske inte lösningen för ett ökat välmående är träning och kosttillskott som den har beskrivits fram till nu. När förutsättningarna att leva snabbt förändras borde träningen och det vi äter också förändras, och det håller på att hända. Nya generationer fyller på och vi som jobbar med träning märker av nya attityder, behov och mål. Generationen ”bråttom & ego”.. de som vill ha rättigheter, bonusar och fallskärmsavtal byts ut mot de som vill dela med sig. De som inser att vi har tillräckligt, att mer saker i garderoben inte gör oss lyckligare, behöver heller inte hävda sig i tävlingar och gymmiljö.

Jag tror att vi är på väg mot en ny klarsynthet som är sund för kropp, knopp och planet… bara för att vi måste.

Visst kommer vi att fortsätta att träna och tävla, men inte för att bli bäst och visa upp det för hela världen. Bekräftelsehysterin där träningsprofiler och motionärer sliter av sig tröjan (herrar) på instagrambilder kommer att mättas. För ärligt, hur ball är en tvättbräda egentligen? Självklart kommer vi att vilja ha resultat av träningen, men inte till vilket pris som helst. Vi inser att långsiktiga planer snabbt kan bytas ut mot hastig död. Det blir allt viktigare att ha roligt för stunden. Och när vi inser att det är roligare att leva med en kul ”prick” med lite magen än en perfekt kropp utan innehåll svänger pendeln över till nya ideal, precis som det alltid har gjort.

Tar vi ett längre steg in i framtiden finner vi träning och hälsa vi känner till idag på museum. Framtidens ungdomar kommer att garva när de ser tillbaka på våra tankar och vår strävan. Vi kommer att ha en elit som vill gå snabba vägen och som injicerar vitaminer, hormoner och som svarvar kroppen med laser. Men den stora massan, den som inte får leva sig sjuk, har löst det med digitalt styrda aktivitetsredskap som anpassar sig helt efter individens behov. Närprintad mat individanpassas. Vi kopplar upp oss till digitala gruppass med 100 000-tals deltagare som leds av världsstjärnor. Vi som är personliga tränare sitter mest och styr våra hologramalias. Gigantiska hårddiskar läser av vår själ och ger råd samtidigt som hormoner ger oss sublima upplevelser. Vi har löst hjärnans mysterier, små precisa elsignaler kan styra känslozoner i hjärna så behovet av beröring, att känna sig behövd och att få tillföra i ett sammanhang är uråldrigt.

Frågan är inte om framtiden kommer. Frågan är om jag får uppleva den och hur jag förhåller mig till den;-)

Själv tänker jag fortsätta planera för event och rolig träning så länge det går. Vi hörs och syns!

@moveoo.se