Annons

Rumpa, mage & triceps

josenunez

SONY DSC
SONY DSC

Lite fördomsfullt skulle man kunna påstå att de hetaste musklerna att träna är rumpa, mage och triceps. Det bekräftas om man kikar runt på Facebook och instagram. Otåliga äro bilderna där vi står och visar upp våra kroppsdelar på ett så fördelaktigt sätt som möjligt. Om det är för att inspirera andra eller för att få bekräftelse sparar vi till ett annat blogginlägg;-) Nu tänkte jag bara kort tipsa om en övning som inkluderar samtliga muskler i ett sinnrikt samarbete som även höjer pulsen och ökar förbränningen… låter som en drömövning va?

Inled i en djup utfallsposition som bilden visar. Armbågarna nära öronen och tummarna på nacken. I rörelsen tar du ett steg fram samtidigt som du sträcker armarna rakt upp mot taket. Övningen vänder och du tar klivet bak med andra benet. Denna övning är en klassiker i boxfyskonceptet- MoveooAerobox. Vill du utmana dig ytterligare kan du bromsa rörelsen ner till den låga positionen bara för att gå upp explosivt. Finns fler roliga varianter på denna övning. Vill du lära dig mer om hur just du kan träna bäst kanske du ska gå min och Topphälsas PT utbildning? BLI DIN EGNA PT (Häpp;-)

Nu laddar jag upp för Topphälsa weekend på Hooks i helgen. Hoppas att vi syns där:-)

Annons

Passivt stående!

josenunez

moveoo_okt_lowres_11Har precis utvärderat ett arbete som gjordes på företag- X. Syftet är att Lustifiera arbetsmiljön för att om möjligt komma åt långtidssjukan och sjuknärvaron. En spännande och komplex uppgift som kommer att spara pengar och mänskligt lidande när vi lyckats få till en förändring. En reflektion som jag redan dragit ut är hur man på företaget, likt många andra, försökt köpa sig ansvarsfrihet med ergonomiska möbler. I all välmening har företaget investerat i höj och sänkbara bord till alla anställda. Upplevt resultat vid rundfrågning- ” det var skillnad i början, men nu känns det som allt är som innan”. Vid samma rundfrågning var det ingen som  upplevde att någon rygg blivit bättre, höft blivit starkare eller nacke som slutat besvära sig. När jag gick runt och hälsade på alla passade jag även på att göra en snabbanalys över hur de anställda satt och stod vid sina bord. När jag sedan delade insikten om passivt sittande och stående fångade jag allas uppmärksamhet. Alla var överens om att de inte tänkte på hur de stod eller satt. När de väl fick prova på ett aktivt sittande och stående upplevde många det som ansträngande.  När de sedan fick prova på hur de kunde hålla ”lågan” brinnande skapades en mängd skratt. Av detta stärks min insikt om att vi lider stor brist av stimuli i vår vardag. Att flytta kroppen mellan olika passiva positioner räcker inte långt, det är sjukvård. Att skapa en kultur där aktiva ser varandra, hjälper varandra och skapar moment där kropp kopplas till nyfikenhet och skratt är framtidens friskvård. Det är när vi förstår det enkla kring människans välmående vi på riktigt kommer bort från att människor finner sig obrukbara och stannar hemma. Och du kan börja på en gång. Under dagen försöker du vara kreativ och finna ut rörelser där du vinglar, belastar rumpan, vrider på överkroppen. Kan du dessutom locka fram skratt hos dig och andra är du på väg att bli en riktigt Moveoos.

Annons

Moveoo på Skepparholmen.

Jag återkommer ofta till att mitt bränsle är alla möten jag får uppleva när jag reser omkring. Så gissa om jag är fulladdad med energi efter en ToppHälsa-weekend på fina Skepparholmen. Många härliga deltagare som bidrog med energi, tankar och massor av härliga skratt. Och tur var det, annars hade säkert förkylningen och feber tagit överhand. Redan första dagen på nya veckan valde en del att höra av sig med skön feedback och sunda funderingar kring framtidens träning. Nu tar jag sats mot nya möten med Tophälsa. Till helgen åker jag ner till Hooks utanför Jönköping. Kanske vi syns där:-)

Annons

Framtiden är på gång nu.

stefan-hyttfors-googleOm Hans Rosling var vår kung så är Stefan Hyttors hans tronarvinge. När Hans Rosling fick oss att förstå det verkliga nuläget så får Stefan mig att förstå mina möjligheter. Hitintills har jag inte hittat någon som så begåvat, roligt och insiktsfullt kan beskriva vad som kan vara på gång och vilka möjligheter som kan öppna sig. Stefan har fått mig att tro på känslan att jag är före min tid. (Läs gärna ”hybris”) Jag har alltid delat med mig och vart väldigt dålig på att ta betalt. Förödande då, men den verkar finnas en öppning för mig nu när det går att tjäna tillräckligt med pengar för att leva bra på att dela med sig av det man kan. Jag har alltid brottats med mina inre röster som drar mig mellan olika projekt samtidigt som alla som vill mig väl försöker få mig att fokusera på en sak. Garanterat hade det fått mig bättre på e n sak, men då hade jag aldrig vart den jag är idag, aldrig fått uppleva det jag gör nu, inte kunnat dela med mig av det jag nu börjar tjäna tillräckligt med pengar på.

Stefan lyfter fram hur epoker tar sin form och hur de plötsligt dör ut. Hur de som var bäst för ett par år sedan dör för att de var bäst på det dom gjorde. Innan digitalkameran kom var Kodak dominanten på jorden. De var bäst på film. Sen ändrades behoven och de behövdes inte längre, POFF och de var borta.

Det finns egentligen bara en sak jag saknar när jag lyssnar in mig på alla inspirerande framtidsprognoser. Hur ska vi i framtiden stimulera människan till att aktivera sig på samma sätt som gjorde att vi är som vi är idag?. Hur återskapar vi nyfikenhet och kreativitet som kommer av att använda tår, fingrar och djupa bålmuskler på ett varierat sätt?. Om det stämmer att vi är som vi var för 30 000 tusen år sedan lär vi vara ungefär lika om 1000 år till. Och då tvingas vi inse att våra behov av att må bra i kropp och knopp kommer från det fysiska och de kommer av att vara varierad och nyfiken i kropp och tanke. Att kompensera sin passiva vardag med löpning 3 gånger i veckan kommer inte att räcka hela vägen. Att pumpa upp armarna stimulerar inte din nyfikenhet och kreativitet och så vidare. Vårt samhälle rusar iväg åt ett håll som inte överensstämmer med det som har skapat oss.

Den insikten får mig att med spänning titta på hur gymmen kan se ut i framtiden? Jag kan inte se hur vårt behov i framtiden är svällande muskler, hög mjölksyratålighet och tvättbräda. Vad händer med alla gymmaskiner och vikter? Är det någon som tror på en framtida gruppträning där ledaren står och pekar med hela handen samtidigt som den följer ett, från Nya Zeeland förprogrammerat, program som bytts varje kvartal. Är inte det att idiotförklara ledaren och dess deltagare? Är inte våra behov av idag annorlunda än bara för par år sedan? Mår vi inte sämre på ett annorlunda sätt idag än för 10 år sedan?.  Hjälp mig!- om nu träning ska leda till en ökad hälsa i framtiden, hur ser då gym och vår träning ut då?

Här kan du lyssna på något bra från Stefan!

Gerdahallen rockar!

IMG_2541

Möten har alltid legat högst på min ”roligt att göra” lista. Att besöka olika städer och samhällen ligger strax efter på samma lista. Så gissa om jag hade kul i helgen när jag fick äran att leda och föreläsa på Gerdahallens årliga event. Flög ner på fredag eftermiddag och han med att äta middag på SM meriterade sushikrogen RåEpok som ligger på Klostergatan 7. Det var tur att maten överträffade den höga musiken;-) Laddade upp på hotell Lundia där även de andra instruktörskollegorna var inhysta. Låg och funderade över lördagens förstapass där över 100 personer skulle väckas med ett MoveooPeak. Min vana trogen var jag inte alltför påläst med hur hallen såg ut och vilka redskap som fanns. Går liksom igång på den stress som uppstår när man ska leverera med det som finns till hands utan att ha allt förberett i detalj. Men det visade sig att stora hallen och de redskap som fanns till förfogande räckte gott och väl. Två varv med skratt och svett följdes upp av en rolig föreläsning där lyssnarna var med och hade synpunkter. Känns som Moveoo som träningsmetod har hittat sin form. Moveoo filosofin bottnar i människans ursprung och den väcker intresse eftersom den även tar träningen utanför själva träningsarenan. Glädjande var att flera spontant ville utbilda på Moveooutbildningen.

IMG_2532

Innan vi for hem han jag med att köra ett MoveooAerobox  pass som även det lyftes tack vara alla sköna deltagare som var med.  Resan hem gick som sagt genom Köpenhamn och jag fick bästa sällskapet i form av min gamla vän Elin Bjärkstedt och min nya vän Veronica Jäderlund. Ingen risk för att ha tråkigt när man reser med dessa tjejer.

IMG_2540

Efter att ha vart hemma ett dygn kan jag bara konstatera att jag har vart med om ett superbra event som är professionellt arrangerat. Anna Lindh och hennes team är inte bara väldigt trevliga, de har vart med förr och vet hur ledare och deltagare ska trivas. Nu hoppas jag att allt föll i god jord och att jag får komma tillbaka nästa år.

Screen-Shot-2017-03-12-at-18.25.56

Har inte tid!…?

josenunez

joseGYM_Val1

Frågan är om tidsbristen inte är den vanligaste ursäkten för att inte ta hand om sig själv… hur kan man inte ha tid med det? Alla har lika mycket tid, vi fyller den bara med olika saker. Upplever du att tiden inte räcker till bör du planera om din dag. Jag försöker lyfta hemträningen en nivå. Ser vardagsrummet som en utmärkt träningsyta och ett komplement till eventuell träning i gymmiljö. Till er som vill få idéer på hur man kan träna hemma har jag satt ihop ett litet

kort program som jag gillar att köra. Är små barn en annan ursäkt som får dig att inte träna? Träna programmet med barnet i din närhet. Låter du barnet se dig träna, svettas och skratta blir du ett aktivare föredöme för ditt barn samtidigt som du kommer i bättre form och får mer tid över till annat än att gå till gymet.

Prova det gärna och låt mig höra vad du tycker:-)

De e mycke nu!

josenunez

joseHARD_Vawl

Det sägs att träning ska leda till bättre hälsa, fan trot! Viss träning är ju såklart bra. Speciellt när den görs under rätt förutsättningar och på rätt sätt. Men träning som skapar stress och press är inte bra. Just nu kommer tidningen ToppHälsa lyfta ämnet stress lite extra och det tycker jag är väldigt bra. För 10 år sedan fick jag klart för mig att stress och press kan slå till en fin vårdag. Jag var inne i en bra period. En kreativ period där jag fått mycket att göra och jag fick beröm för det jag gjorde. Det började med svid på bröstet.. Inte i bröstet, p å bröstet. Det var små stickningar som sakta övergick till svidande hetta. När jag drog upp tröjan såg det ut som jag blivit skållad över hela bröstkorgen. Med en skarp kant var den kraftiga rodnaden begränsad till själva bröstkorgen. Efter 8 timmar på akuten fick jag klart för mig att jag fått en slags ”reaktion” (no shit!) som framkallas av stress. Jag var inte helt överraskad, mest förvånad, över att det hände just då. Jag var ju stark, hade bra kondis, solen lös och saker gick bra. Jag blev nyfiken och samtidigt motiverad, ville veta mer om det som hände mig.

När jag idag tänker på vad press och stress gör med vårt huvud ser jag likheter med vad press och stress gör med vår kropp. Om vi tränar ”bra”, men för mycket, blir vi slitna. Samma med huvudet, bra stress sliter det också. Om vi tränar för mycket blir vi övertränade, sover sämre, får sämre aptit, i värsta fall blir vi kroniskt skadade. Motsvarande i huvudet leder till att vi får svårare att fatta beslut, svårare att sova bra, svårare att få positiva tankar,  du blir snäsig och risken att gå in i väggen ökar.

När det hände mig kända jag en uns skam över att inte ”palla ”trycket. Det gör jag inte idag. Fortfarande går jag på en skör lina när jag jobbar väldigt mycket med saker jag tycker om. Jag, precis som många andra småföretagare med visioner, sitter på alla stolar i företaget. Utveckling, planering, marknad, ekonomi, reklam, kommunikation, kundvård, sälj… och så ska man jobba med kunder, leda pass, hålla event och föreläsa innan maten ska lagas och familjen vårdas.

Skillnaden nu är att jag lyssnar lite bättre på kropp och knopp. Jag påminns även om att stigande ålder inte bara påverkar musklernas återhämtning. Det tar längre tid att återhämta sig i huvudet också. Därför har jag valt att planera in flera tysta stunder än förr. Ingen musik, inget att titta på, bara massor av ingenting i 20-30 minuter. Har jag jobbat en helg försöker jag att ha en vardag ledig för att göra bara ingenting. (galet svårt)

Nu har jag en månad med arbete framför mig utan helg. Måndag till söndag i en månad gör att jag måste planera in massor av tysta timeouter där jag bara sitter och gör absolut ingenting.

Ett problem jag delar med människor som har galopperande tankar är att tomrummet hela tiden fylls med andra tankar. Så fort man går ner i varv och hittar ett lugn så öppnas det upp ett utrymme för nya tankar och idéer. Vi som ”lider” av detta vet att träning hjälper. Dagligen får vi jobba med att balanser energier på bästa sätt. Och då är rutiner ett hjälpmedel, söka sig till bättre miljöer ett annat. Att ta del av andras erfarenheter och insikter gav, och ger, mig inspiration och näring i min träning. Därför är jag väldigt glad över Tidningen Topphälsa och deras initiativ att ta upp temat stress.

Önskar dig en skön vecka, det är du värd :-)

82-ljud

Variation skapar inspiration!

Foto: Rolf Adlercreutz

Foto: Rolf Adlercreutz Modell: Magdalena Holmberg

Min ”grej” har blivit inspiration inom träning. Det kommer sig naturligt och jag mår bra när människor har kul. Det blir ett vinn/vinn som jag gärna fortsätter med så länge jag kan. Många förundras över övningarna, var kommer de ifrån och är de bra? Två relevanta frågor i ett samhälle som till stora delar styrs av konkreta och mätbara metoder. För att förstå varifrån övningarna kommer ifrån måste du förstå lite av min filosofi som ligger bakom Moveoometoden. Jag delar helt enkelt upp begreppet träning i övningar och rörelser.

Alla friska däggdjur rör på sig med olika förutsättningar och med olika mål i sikte. De lever sitt liv fullt ut och måste ständigt vara på vakt i en värld som är oregelbunden, oförutsägbar och full med faror och möjligheter. Det är bara människan som tar en rörelse (som i träning) och upprepar den till förbannelse bara för att bli bättre på den rörelsen. Det är bara människan som sätter sig på en stol under långa perioder bara för att byta ut sittandet mot ett passivt stående. Det är bara människan som lägger ner massor av resurser på att förflytta sig så passivt som möjligt mellan två punkter.  Alltså är övning något onaturligt och rörelse något naturligt. Det gör inte övningar dåliga. M e n vi ser att de tenderar slita på människan, de ger skador och de får oss att tappa inspirationen. När väl det sker måste vi kliva ner till rehab (enklare och varierade övningar) och vi söker oss till variation för att få inspiration.

Med mitt lilla videoklipp (jag missade huvudet, men där händer ändå inget av vikt 😉 ) visar jag ett exempel på hur enkelt du kan ta en övning och göra den till en varierad rörelse. Bonusen är en ökad hjärn-nerv och muskelaktivitet. Små muskler måste samverka med större muskler på ett smart sätt. Ökad puls och höjd förbränning är andra bonuseffekter.

Såååå, vilket sätt föredrar du? Övning eller rörelser?

#variationistheking #moveoo

Även jag har dippar!

josenunez

joseMAT_Val4

Jag förstår att det finns en bild av mig som glad och kreativ och där jag ständigt är full av idéer. Det är bara en del av mig. Men självklart bär jag med mig andra mänskliga egenskaper. Allt jag gör inom träning handlar om inspiration och att vara ”här och nu”. Jag har inget framskjutet bäst-före-datum på det jag gör. Allt är färskt och närodlat när jag levererar till grupper och individer. Likt andra kreatörer har jag toppar och dalar. Ibland är jag väldigt högt upp och ibland väldigt långt ner. Och det finns ett mönster där en topp efterföljs av en dal, precis som när vågarna slår in över en strand.

Vad jag har lärt mig genom åren är att hantera mina tillstånd. När jag är på topp är det mesta enkelt, kul och det flyter på. När jag är i en dal har jag lärt mig hur jag jobbar kropp & knopp upp till en skön nivå. Redskapet jag använder när jag ska skapa skön energi är rörelser. Jag har sedan länge känt av hur skönt det är att bryta av dagen med dynamiska rörelser om så bara för en kort stund. Det gäller speciellt de dagar jag sitter mycket framför datorn. Jag tar helt enkelt en spontan ”timeout” och börjar töja och böja under 2-3 minuter. Effekten blir som vid en ”powernap”, jag  får energi. När jag coachar människor brukar jag rekommendera dem att sätta larmet på telefonen så att den ringer varannan timme. Vad de sen ska göra är individuellt baserat ställt efter förutsättningar och behov. Men det handlar om att töja och böja på kroppen. Här kan du se en liten trailer på min Youtubekanal som ett exempel på vad jag brukar göra. Så… att vara låg är naturligt, och du kan påverka nivån med regelbundna och oregelbundna rörelser. Det är en rätt skön tanke att bära med sig i livet tycker jag;-)

Varför tränar du som du gör?

josenunez

85-trana-efter-din-behov

I ett tidevarv där vi låter oss styras av metoder som presenteras på hemsidor och i appar tappar vi lätt bort oss själva. Vad behöver jag, och vad vill jag egentligen? är två frågor som sällan ställs i en app. I mediabruset upprepas massor av träningsprogram som vi på olika sätt tar till oss i tron om att det ska passa. Hur stor är egentligen chansen att hitta ett färdigt program som passar just dig? Det är tankar som ligger som grund för den PT- utbildning jag nu sitter och jobbar med. Jag tänker mig en helg där du som deltagare till 100% jobbar med det som är intressant för just dig, du blir din egna personliga tränare. Vem är du, hur ser du och din funktion ut? Vad vill du med träningen och hur ska du ta dig dit? Vilka redskap har du och hur ska de användas på bästa sätt. Helt enkelt en liten utbildning där du får upp ögonen för alla möjligheter som finns omkring dig. Tycker du också att det låter som cool ide kan du boka dig på topphälsalänken nedan. Ha en skön vecka;-)

BOKA!