Hur tar du i?



2017-08-20 14.50.24

(Mitt härliga premiärgäng som gick ”bli din egna PT”)

I en artikel som presenteras i dagens DN (insidan) tar man upp träning och vårt förhållande till den. Det generaliseras så kanske ska jag säga- vissas förhållningssätt . I artikeln menar journalisten att många tränar för hårt. Så hårt att de finner olika ursäkter som en lämplig anledning till att sluta träna. Hon, journalisten,  menar att hälften som börjar träna slutar efter 3-6 månader. Om det är så kan jag inte bekräfta, men vad jag minns från mina 25 år som gymägare är att väldigt många slutar efter ett kort tag. Men är det den tuffa träningen som får oss att sluta? Kan det också vara för att träningen inte överensstämde med dina förutsättningar. Och då tänker jag inte bara på att du var för svag, eller hade för dålig kondis. Är inte ansträngningen i linje med vad du för stunden klarar av ligger du risigt till. Leder inte träningen i en riktning som motsvarar det som triggar din lust är du nästa körd, du kommer att lägga av.

Du som följer mig vet att jag ofta hämtar inspiration från djurens beteende. Du vet förmodligen också att jag gärna refererar till vårt ursprung och hur vi utvecklades till människor.

Med det som grund är det spännande att se på vårt beteende. I vår historia finns inget som liknar det beteende som framträder när vi lär oss att träna som en tokar. Traditionell, tillrätta lagd, och monoton träning där vi räknar och återupprepar är allt annat än ett naturligt beteende. Dessutom har ”hårt” blivit synonym med ”effektiv” vilket många gånger leder till förödande resultat.

Jag tror att anledningen till att så många slutar är för att träningen blivit för onaturlig inom flera områden. I helgen introducerade jag min första- bli din egna PT kurs i samarbete med tidningen ToppHälsa. Frågar du mig blev det en sagolikt rolig succé. Jag hoppas att deltagarna hade lika kul som jag hade. Det lät så iallafall. Genomgående kommenterades att den spontana och oregelbundna rörelsen lockade fram lust och skratt. När deltagarna förstod  vilka möjligheter som öppnas med Moveoometoden så skapades också kreativa lösningar. Vart efter kusen fortskred började deltagarna använda redskapen  på ett mycket individuellt anpassat och utmanande sätt. De såg inte bara ut att ha kul, de blev väldigt trötta också.

Min erfarenhet säger mig att monotona upplägg, isolerade ”rörelser” och alla regler och tekniker får fler att sluta än att vi skulle träna för hårt. Människan blir gärna trött om det ger glädje och lust. Annars krävs som sagt mål och disciplin.

Hur är du? Söker du dig fram kring lust och glädje i din träning…. Eller har du ett mål där du m å s t e träna för att lyckas?

Här finner du DN’s artikel som fick mig att skriva ner mina tankar. Tyvärr är den låst till medlemmar.

http://www.dn.se/insidan/sa-far-du-motivation-till-att-borja-och-fortsatta-med-traningen/

Tungt att komma igång?

josenunez


Screen Shot 2017-08-15 at 11.22.52

Årets mensapristagare och professorn Micael Dahlen delar med sig av 5  punkter som kan ta oss tillbaka till lusten. Han inleder inslaget med min huvudtes  när jag föreläser- ”Varför gör vi inte det vi vet är bra”?. Han delar även min uppfattning om målsättning som får oss att missa dagens små händelser.

En av hans 5 punkter handlar om rädsla. Jag brukar skämtsamt säga att löpning över 200 meter är ett flyktbeteende. Nu har jag själv börjat mota mina demoner och ifrågasätta mina självvalda tankar. Försöker få ordning på komplikationerna efter ett opererat knä för att kunna springa, gärna över 200 meter. Att vara rädd är inget fel. Det är en signal som fått oss at överleva genom evolutionens alla utmaningar. När kunder till mig känner osäkerhet, ängslan eller rädsla ber jag dem lyssna till den inre rösten. Samtidigt ber jag dem att inte att acceptera den som en sanning. Inom träning handlar det om en inre scanning. Hjärnan ”kikar” runt hur det står till med kommunikationen  mellan nerver och muskler.  Felsignaler skickas till hjärnan i form av osäkerhet, ängslan och i sämsta fall, ren rädsla för att göra en utmaning. Om du väljer att vända om får du aldrig veta om det var något att vara rädd för. Struntar du i signalen slutar det ofta fel, som med en skada. Stannar du istället upp och närmar dig rädslan långsamt hinner du med att göra andra bedömningar och ta andra beslut. Inom Moveoo ser vi alltid positivt på ”kan inte- går inte- orkar inte”. Vi menar att det är själva träningen. Lyssna, anpassa och ta nästa steg.

 

Till intervjun i SVT och mina reflektioner kring övriga punkter.

 

Äter du det som bjuds eller det du behöver?



joseMAT_Val4

Vi lever i ett massivt kunskapssamhälle vars informationsflöde aldrig kommer att vara långsammare än just nu. Förutsättningarna att veta har aldrig vart bättre, ända famlar vi i mörkret kring vår mat. Trotts att kunskapen och tillgängligheten kring ”bra” mat aldrig har vart större känner vi oss ofta otillräckliga. Vi vet inte vad vi ska äta, hur mycket vi ska äta och när vi bör äta för att öka vårt välmående.

Och det är inte så svårt att förstå med tanke på att de flesta av oss har slutat tänka själv. Vi faller handlöst ner i livsmedelsindustrins famn. En industri som föga förvånande styr oss att tro på ett sätt som gynnar deras affärsverksamhet.

Jag tänker bland annat på våra matvanor. Tror du att vi alltid har ätit frukost, lunch och middag på det sätt vi gör idag?

Jag minns att jag sedan skolåldern hjärntvättats till att äta tre gånger om dagen. När jag för drygt 30 år sedan började träna andra började jag lära ut att man ska äta var tredje timme för att hålla en jämn blodsockerhalt. Vad som är rätt och bäst kommer forskarna fortsätta att informera oss om, men beteendet är allt annat än naturligt.

Det du kan göra fram tills att vi enats om E N bra ätmetod (kommer aldrig att hända på 100 år)är att reflektera över ditt beteende och förhållningssätt.

Reflektion: Äter du det som bjuds, eller det du behöver?

Ta en kroglunch som exempel. Kocken lägger upp en ekonomiskt balanserad portion oberoende på ditt behov. Hur stor är chansen att det blir rätt?

När du går och handlar i en vanlig livsmedelsbutik går du samtidigt in i en lokal med varor som kommer från en hårt trängd marknad som gör allt för att överleva… och tjäna pengar. Hur sannolikt är det att varorna vill ditt bästa?

Hör detta! Det finns ingen magik, det finns inga superprodukter. Det finns heller inga hållbara genvägar. Det finns bara eget ansvar och ett sunt förhållningsätt.

Sanning: Du bär ansvaret över det du stoppar i dig och du får leva med konsekvenserna.

Vi måste helt enkelt inse att vi inte kan lita blint på det som står och det som påstås. Vi kan däremot luta oss mot erfarenhet och insikt. Vad åt vi när vi skapades, och hur åt vi det?

Jag vil inte att du ska börja äta stenåldersmat igen. Men om du tar till dig tanken för någon minut. Hur mycket åt man då? Vad åt man då? Insikter som kan få dig att ändra mängden mat, typen mat, och bli mer intresserad varifrån den kommer.

 

Tre frågor som hjälper dig att komma igång.



aaaa

Inleder med att tacka alla er som läser, kommenterar och ger mig feedback. Om ni tycker att jag inspirerar er så vill jag att ni ska veta att era kommentarer och mail inspirerar mig.

Under augusti handlar väldigt mycket om att ”komma i gång” efter sommaren. En del tycker att det ”unnat” sig för mycket vila. Frågor jag får handlar om kom-i-gångprogram som ska hjälpa lusten att göra det som behövs. Mitt svar blir inledningsvis nedslående. Det finns inget program som skapar lust. Lusten är någonting man skapar själv, med tankarna.

Jag har tidigare skrivit om vikten med ett starkt- varför!

Ett starkt varför är ett ovärderligt verktyg när lusten tryter. Om du verkligen vet varför du gör det du gör vinner det över ursäkter. Ursäkter som vill dra ner dig till passivitetens naturliga och behagliga tillvaro. Med ett starkt varför boostar du din lust.

Ett osexigt varför du ska röra på dig är för att du är skyldig din kropp det. Du är helt unik på jorden, dina möjligheter är stora och du är skyldig dem att försöka. Har du ”unnat” dig för mycket av det du inte behövde under semestern är det bara att börja vrida beteendet åt rätt håll NU. Inte nästa måndag, eller i början på nästa månad utan NU!

En mycket enkel modell jag tar till ibland när jag jobbar med kunder sträcker sig till tre frågor.

  • Vart står jag idag? Hoppas över varför, blir lätt en rad dåliga ursäkter.
  • Vart vill jag vara i framtiden? Här är det viktigt att du är ärlig och vet varför du vill uppnå just det du vill.
  • Hur gör jag? Här kan du också använda dig av varför. När du väl har valt en form och metod frågar du- varför?

Lägg allt fokus på de två sista punkterna. Vill du som de flesta av oss bara komma igång rekommenderar jag dig starkt att göra just det.

Fastna inte kring olika träningsmetoders effektivitet och verkan. Lås dig inte kring sådant som du upplever känns allt för bökigt, tungt och jobbigt. Kom i gång innebär att anstränga sig på något sätt, mer än vad du gör idag åtminstone. Ställ sakta om ditt ”psyke” till att göra lite extra varje gång du går något. Och tro mig, om du inte har kul i din träning blir det en kort historia. Sök dig därför till träning som får dig att känna lust. Ta med en kompis som kan hjälpa dig att ha kul. Har du inte tillgång till gym eller annan organiserad träning kanske du kan bjuda hem någon för hemträning.

Beroende på hur hårt du sitter fast i ”att inte komma igång” rekommenderar jag dig att börja där du är idag och att du tar små steg. Att smyga igång och ta små steg har många fördelar. Dels upplever man inte ansträngningen som så stor. Dels hinner kroppen vänja sig snabbare och du minskar risken för överansträngning med mera. Med tre frågor och en låg ingångsnivå har jag fått väldigt många ”soffliggare” att förvandlas till balanserade motionärer som även fått ett aktivare liv mellan träningarna.

Längre fram i augusti kommer jag ge dig ett förslag på hur du enkelt kan skapa en unik träningsprodukt som ger dig variation och allsidig träning. Vi hörs och syns :-)

Hälsans djungel!

josenunez


bloggfrisk

Som coach och tränare hjälper jag även till i kostens snåriga djungel. Ur ett större perspektiv känns det som är en skog som blir allt snårigare. Minns när mjölkhyllan var just en hylla. Nu har mjölkprodukterna en hel avdelning i ”min” ICA-butik. Minns jag rätt så var det cirka 20 år sedan som jag blev inbjuden till möte med Mjölkfrämjandet och några andra aktörer från träningsbranschen. Minns att Fredrik Paulun och sömnforskaren Torbjörn Åkerstedt var andra inbjudna. Det fanns en oro över att vi drack för lite mjölk i Sverige. Vissa skolor ratade mjölken till förmån för vanligt vatten. Det dröjde inte länge innan produktionen av olika smaksatta mjölker exploderade. Och en förutsättning för den explosionen var/är att vi har en genmutation som gör att vi även som vuxna producerar det laktosnedbrytande enzymet laktas. Något som annars är förunnat små barn. Forskarna menar alltså att vi i Norden tål laktos bättre än befolkningen i andra delar av världen. Om detta stämmer blir det intressant att titta på den ökade laktosintolerans vi upplever i landet. Den som får producenterna att gnugga händerna hela vägen till banken. Jag köper själv laktosfria produkter när jag kommer åt, bara för att ”lätta på trycket”. Om det hjälper? Jag vill tro det, men jag vet inte.

Jag vet att magen, likt väldigt många andras magar, bråkar med mig emellanåt. Direkt tänker jag på det som jag har stoppat i mig. Vad var fel, vad ska bort? Kanske är det inte bara laktosprodukter som ska bort? Kanske ska mindre kött ätas, fler timmar sovas. Kanske ska jag jobba mindre och fiska mer.

För varje dag som går förstår jag mer om mig själv och mina kunder. Vi är unika och komplexa, samtidigt så enkla. Vi gör så mycket som skadar oss bara för att vi kan… inte för att vi behöver det. Klart att vi inte ska dricka mjölk som vuxen. Lika lite som vi ska trycka i oss massa massproducerat kött, titta på TV, och göra varandra illa… men vi gör det ändå.

Våra gener har fått fnatt. Den som säger oss att vara nyfikna och utmanande muterades på vissa. Nu har vi skapat någon vi inte passar in i och som vi kan hantera. Vi lurar och manipulerar varandra med reklam och facebookinlägg. Nu ramlar en efter en in i försäkringskassans statistik över de som inte pallar trycket.

Dyster.. JAG? Inte ett dugg. Med mina skrivna tankar som grund kliver jag upp ur sängen laddad med energi och engagemang. Här ska jävlar mig göras saker. Mindre kött, mindre kaffe, mindre sådant som min kropp inte behöver. Äta mig omätt, inte proppmätt. Sova mig otrött, och le mycket, hjälpa än mer människor till god hälsa och ökad glädje. Jag använder lite mindre plast, cyklar jämt, håller ner på onödig konsumtion. Det finns å mycket bra att göra för mig själv som även min omgivning kommer att må bra av.

Istället för at inspireras av det som syns på TV, facebook, tidningar kommer jag i än större utsträckning söka mig till det som skapade människan. Där ligger mina behov. Och jag kan alltid se på hur andra däggdjur gör;-)

Ha en skön dag!

Kicka igång!



DSC01605Frågan om människans ursprung upphör aldrig att fascinera mig. Vad hände för sex miljoner år sedan då människornas och apornas vägar skildes åt? Varför gjorde vi det vi gjorde? Och vad är egentligen en människa idag och vad krävs av oss i framtiden? Svindlande tankar och ingen vet svaret.

Människa har genom alla tider utvecklats i olika gruppkonstelationer. Vi lärde oss tidigt att en stark grupp bar med sig fler möjligheter till att överleva. Det var i grupper vi delade med oss av glädje och sorg och det var i gruppen vi byggde vår identitet. Jag tror att det kan vara en viktig iakttagelse nu när vi åter börjar rikta våra blickar till inneträningen. Jag vet av erfarenhet som gymägare (25år) att många våndas över att gå tillbaka till gymträningen. Mitt generella råd till dig som känner att sommaren satt oönskade spår på kondis, styrka eller kropp är att titta (delta;-) på gruppträning. Med gruppens kraft kan du övervinna de första mentala trösklarna samtidigt som du ”bara” behöver följa ledarens uppmaningar.

Handlar din strävan om att komma igång på ett allsidigt sätt rekommenderar jag dig att söka gruppträning som innehåller puls, styrka, rörlighet och stor variation. Då är chansen störst att du får en effektiv träning vars variation får dig inspirerad och kreativ. Vill du komma igång hemma kanske mitt lilla filmtips passar dig. Eller så kanske du själv vill utbildas? Kolla då in mitt erbjudande. Jag fyller 30-år som tränare och firar det med att erbjuda de som vill bli gruppledare en grupprabatt. Firar även med att introducera min nya ”Bli din egna PT”-kurs tillsammans med denna eminenta träningstidning. Så nog tusan finns det goda förutsättningar för att denna höst ska bli en fantastisk träningsupplevelse. Vi syns och hörs snart igen!

Törstar du efter inspiration?



jose-boll1

Alla suktar vi efter inspiration i vår träning. En del har enkelt för det, andra har svårare. En del löser behovet av ”boost” med gruppträning andra med youtube-klipp. För att ge dig ett roligt exempel på hur du enkelt kan leka fram inspiration ger jag dig en utmaning. Under nästa vecka ska du träna ett pass mellan 30-45 minuter. Passets upplägg ska formas efter dina drömmars resultat. Allt som du gör på passet ska motiveras av vad du vill uppnå med träningen. Utmaningen ligger i att du inte får göra övningar, eller på ett sätt, som du tidigare gjort…. ?

Uppgift: Skapa ditt unika drömpass som samtidigt är helt nytt för dig.

Syfte: Att väcka tanka och kreativa funktioner samtidigt som du skapar variation och inspiration.

Vill du lära dig hur du bättre kan styra över din träning? Gå in och kolla på detta;-)

För att öka hastighet i löpning krävs…

josenunez


DSC01637

För att öka hastighet i löpning krävs goda fysiska förutsättningar och en effektiv teknik.

En bit in på 2000-talet exploderade löpningstrenden inom träningsbranschen. Som så ofta vill människan testa sina gränser och det dröjde inte länge förrann motionärer fick alltmer bråttom i löpspåren.

Historiskt kan vi se att vi har flyttas oss över stora områden. Vi vandrade långa sträckor för att samla växer och jaga vilda djur. Alltid på ojämnt underlag. Ibland hårt och ibland mjukt, men alltid ojämnt. Vi vandrade ofta, sprang sällan.

Sedan kom en förändring. Den startade för ungefär 10 000 år sedan, vilket i ett historiskt perspektiv är helt nyligen. I dag är vi inte bara bofasta. Vi vars kroppar är byggda för att vandra på ojämnt underlag och böja oss och sträcka oss, vi går och springer nu med skor på asfalt och betong. Och vi har ofta väldigt bråttom.

Om du under sommaren funderar på att börja löpa, eller kanske redan kommit av dig i dina försök, kan följande frågor hjälpa dig att utvecklas- Varför ska du springa? Hur springer du? Hur vill du springa?

Det är inte helt ovanligt att man ger sig själv svar som skapar förändring. Kanske kommer du på att du springer fort och jobbigt utan anledning. Eller så vill du springa fort och kommer på att du tränar ”lunka” träning.

När man analyserar en människa som springer finns det ofta mycket att säga om det tekniska. För att få hjälp med modern löpteknik krävs oftast någon form av expertis. Låt oss istället titta på något som du själv kan göra. Löpstyrka.

Många har behov av att stärka sig allmänfysiskt för att löpningen ska bli mer nöjsam.

De flesta löpare jag hjälper har behov av att träna rotationer och stabilitet. Få löpare tränar olika ”plankövningar med benlyft” i onödan. Sen har du det som är unikt för var individ. Ett sommartips från mig till dig som på något sätt vill börja eller bättra löpningen- Se dig som en nyfiken individ med unika behov!. Prova dig fram med övningar som utmanar höft och core. Se stavövningarna som en grund från vilken du provar dig fram. Ta ut rörelser om det går. Gör dem mindre om det är för tungt. Testa andra som du kommer på. Se det som ett varierat pass där du på ett nyfiket sätt varierar din fysträning på ett unikt sätt 😉

DSC01652 DSC01651 DSC01648 DSC01647 DSC01637DSC01636

DSC01635 DSC01634 DSC01625 DSC01624

Du hittar mer tips på min youtube: Jose Nuenz kanal eller Instagram som presenteras på Facebooksidan också: Moveoo

Vill du ta steget att utbilda dig kan du göra det på- Bli din egen PT (19-20 augusti) som jag kör tillsammans med tidningen ToppHälsa

Skapa variation.

josenunez


hopprepfix

”Jag får ofta höra att jag presenterar så många olika övningar. Varje pass är alltid varierat och vi återupprepar oss aldrig. Det kommer nog av att jag inte ser på rörelser som övningar, mer som olika typer av utmaningar”. Jose Nunez /Grundare av Moveoo.

Inom Moveoo ser vi på kroppen som en helhet med medärvda rörelsebehov. Vi strävar ständigt efter att variera invanda rörelsemönster. På så sätt undviker vi monotona och slentrian mönster  samtidigt som vi stimulerar inlärningslusten. Vi som använder Moveoometoden inspireras av insikten att det alltid har vart så. Många gillar den tanken men känner sig låsta och begränsade då de har lärt sig ”rätt & fel”. För att komma in på en naturligare träning krävs ofta nya tankar.

Vill du direkt prova på hur du kan utveckla dina träning till att bli mer varierad och utmanande kan du lägga till följande mening i din träning – ”gör inte om samma rörelse två gånger i rad!”

Det innebär inte att du ska göra stora förändringar i rörelsen. Du ändrar inte rörelsen för att den du gjorde var fel. Du gör det för att aktivera kroppen på ett allsidigare sätt och samtidigt stimulera nyfikenhet och inlärningslust. Och självklart ska rörelsen komma tillbaka igen. Det är vårt förhållningssätt till rörelsen som vi vill komma åt med den meningen.

Kika på filmen så kanske du kan få några uppslag till dina träning.

Vill du ta ytterligare ett steg håller jag en helgtubildning som riktar sig till dig som vill öka insikt och förståelse för hur din träning ska bli mer varierad och rolig oavsett om du vill träna hemma, på jobbet eller på gym.

Här har du mer info om utbildningen som görs i samarbete med tidningen ToppHälsa.

Vill du leda grupper? För dig håller jag ledarutbildningar som du finner här.

 

Har du en bra PT?

josenunez


flex1

Har du också en personlig tränare, eller funderar du att på att skaffa dig en? Nu kan du som gillar att läsa om träning i olika media och forum ta del av en debatt som berör landets personliga tränare. En väldigt behövlig debatt om jag får säga min mening. Och som vanligt när diskusinsutrymmet är knappt så blir det en kort och trubbig debatt där mycket ramlar mellan stolarna. En debattgrupp består av ledande aktörer som driver anläggningar, forskare och många personliga tränare (som anser sig vara duktiga). De tycker att det ska rensas upp bland dåliga, och ibland oseriösa, personliga tränare. – ”Alla som vill kan kalla sig personlig tränare i dag. Det är ingen skyddad titel. Man behöver inte ha någon utbildning alls, säger Tonkonogi, (duktig forskare) som är mycket kritisk till kvalitén på många av de PT-utbildningar som finns idag.” Vidare säger han att ”Branschen inte klarar av att sanera sig själv. Det måste finnas en myndighet som ställer kunskaps- och kompetenskrav och först när dessa är uppfyllda får du din titel och licens.

Frågan som dyker upp i mitt huvud är- vad är en duktig tränare? Är det en akademiskt person som klarar plugg och tester eller en person som lyckas få passiva att börja röra på sig? Inget behöver förstås ta ut det andra. Den tränare som behärskar båda ”grenarna” har kommit långt i sitt yrke.

Till min Moveooblogg där jag skriver mer och där du även finner länken till SVT’s artikel.