Dagar utan lust kan förvandlas till dagar som gör skillnad.



Ibland kan man få för sig att vi som visar och inspirerar kring träning och hälsa alltid springer på små sunda moln. Kanske är det inte så konstigt då vi oftast visar upp vårt bästa jag för er läsare. Men som alla förstår är det inte så i det verkliga livet. Tiden mellan våra inlägg är säkert precis lika vanlig som för dig som läser dem.

Jag har haft en fantastiskt vecka med massor av inspirerande jobb bland aktiva och även bland andra tränare som söker inspiration i sin träning. Jag har givit allt jag kan till de jag mött och de har sannerligen givit mig tillbaka. Men träningen har blivit lidande. Så idag tänkte jag träning. Veckans enda lediga dag skulle bli min. Det vara bara ett problem, jag hade ingen lust. Jag bar med mig samma känsla som kan komma när jag är hungrig, bör äta, men bara står och tittar på menyn utan att veta vad jag ska välja. Men jag har lärt mig ett knep som jag tänkte dela med mig av till dig. För att skapa variation och lust i min träning går jag bara ner i ett hörn av gymmet, eller som idag, i en tom sal. Där börjar jag bara veva på armar samtidigt som jag lyfter ben. När väl blodet börjar rusa i kroppen sköljs segheten bort samtidigt som lusten kommer krypande. Det ena ger det andra och plötsligt har det gått 70 minuter och jag är trött i kropp och glad i knopp.

För att få till ett effektivt pass tänker jag alltid på Moveoo’s viktiga hörnstenar

  • Instabilitet, oregelbundenhet.
  • Vrid, rotationer.
  • Nyfiken, utmaning.

Med dessa som grund kan även du köra spontana randompass på gymmet, hemma eller på jobbet. Får du dem gjorda så kommer de också göra stor skillnad i och med att du varierar din träning på ett kreativt och nyfiket sätt.

Tipsa gärna om vad du söker inspiration inom så får vi se om jag kan vara till hjälp:-)

I filmen använder jag slamball, handduk och en box.

Framtidens styrka



moveoo_july_2014-8

Det tog inte hur i helsike, men det var väldigt många som blev nyfikna på hur jag tänker kring inlägget i min senaste blogg. Där lyfter jag  tankar kring framtidens styrka.

Självklart är det bra att vara stark och uthållig. Men om det kostar mer än vad det ger, hur bra är det egentligen då? Om jag stressar till yogan för att jag behöver varva ner,,, hur bra blir det då? Om jag bygger starka armar och sen inte använder dem,,, hur vettig är träningen då?

Vi som rör oss i träningskretsar hör ständigt människor som har dåligt samvete över att de inte tränar tillräckligt bra och mycket. De känner en stress över att de inte hinner ta hand om sig själv. När vi väl hinner, och tar oss tid, så gör vi saker vi inte har glädje av i vardagen…

Ser vi till vad vi är skyldiga vår kropp så är det allt annat än tuffa träningspass där vi bygger muskler eller försöka kapa sekunder på kilometern. (Sagt från en som älskar tuff och utmanande träning)

Vi är endast skyldig vår kropp att vara aktiv under stora delar av dagen. Och med aktiv menar jag på ett sätt som alla andra däggdjur är. De småstrosar och chillar 80% av sin vakna tid. Någon gång per dag anstränger de sig lite extra när de leker, jagar eller undviker att bli jagade. Eftersom vi i vår del av världen inte utsätter oss för det längre bör vi kompensera detta. Och det är med dessa tankar vi kan skapa ett nytt görande som får oss att må bättre. Den styrka vi behöver i framtiden är inte större och aggressivare muskler som skaffas i tunga maskiner.

Ska träningen hjälpa till med ett ökat välbefinnande bör vi skaffa smidiga muskler som lär sig att samarbeta med varandra på ett naturligt sätt. Och det bör vi göra tillsammans med andra på ett kreativt, utmanande och roligt sätt. Bästa träningen är den som blir av om den inkluderar ökad puls, allsidiga och lagom belastade rörelser i kroppens alla rörelseriktningar och som lockar till massor av skratt.

Tips för vardagen!

Rumpan är kroppens största muskel. Viktig när det gäller kraft och kontroll av rörelser. Den understimuleras av sittande och ett passivt stående vid skrivbord. En del använder trappor som kompensation vilket är en lysande ide. När du väl är i trappan kan du välja på den klassiska vägen som är monoton och begränsad i sin utmaning, nämligen att bara gå rakt upp. Eller så kan du välja en mer naturligt utmanande Moveoometod där du går med ena sidan först i skridskoliknande steg. (prova dig fram med olika tekniker) Du kan även prova med att gå baklänges upp för trapporna. Du kan även använda en magisk mening- gå inte på samma sätt två gånger i rad…..På så sätt måste hjärnan variera sin kommunikation med musklerna på ett smart sätt.

Rätt stark- tips och trix



Jag vill blir starkare Jose! Jag vet inte hur många gånger jag fått höra det svaret när jag ber en kund beskriva sin önskan. När jag följer upp svaret med: ”när är du då svag?.. uppstår en talande tystnad”.

Och det är inte så konstigt tycker jag. Dom flesta av oss går omkring med en allmän känsla av att det är bra att vara stark, så har det alltid vart. Men tiderna förändras, så även kraven på oss människor. Idag lever många av oss ett liv där vi rationaliserat bort all naturlig belastning. Vi behöver inte jaga, bygga bo eller skydda oss mot vilda djur. Så varför ska vi vara starka för?

Den styrka vi saknar idag är den som får oss att klara av vår vardag. En fet biceps hindrar dig inte från att springa in i väggen om livet är för jäkligt mot dig. Du kan träna hur mycket kondition som helst, är livet i obalans hinner bekymmer och ångest alltid ikapp dig.

Det är självklart bra att vara stark, men det är inte nödvändigt att vara det på samma sätt som förr. Den insikten ligger som grund när jag försöker bidra till tankar och ett görande som får oss att göra mer av det som får oss att skratta på vägen fram. Eftersom jag älskar träning använder jag det som ett redskap när jag vill visa att allt inte är så viktigt som vi kanske tror. Vi bör ha klart för oss att den träning som generellt presenteras bygger på gamla traditioner som har med tävling och prestation att göra. Inget fel i det, men det har inte med hälsa, glädje och välmående att göra.

Jag vet att fler känner lättnad, lust och glädje när de kommer i kontakt med en träning som öppnar upp för mer nyfikenhet, kreativitet och som inte är så dömande i sin presentation. Jag lever i tron att det är den träningen som bättre kan bidra till ett ökat välmående.

I klippet ovan presenterar jag ett antal hantelövningar där hela kroppen inkluderas på ett sätt som ökar förbränning, höjer puls och utvecklar kroppskontroll.

Börja gärna med dem och se sen om du med små rörelseförändringar kan utveckla och variera dem ytterligare. Känns det osäkert? Det är egentligen inte konstigare än när du går in i en snårig skog och där försöker ta dig fram på bästa sätt.

Ser fram emot dina kommentarer och din feedback, och fortsätt gärna skicka in fler förslag på sådant du vill se i Moveoo-kanalen:-)

Effektiv och rolig coreträning bland höstlöven lockar till skratt.



För ett par veckor sedan var jag med tidningen (Topphälsa såklart;-) på Rhodos. Nu är jag nyss hemkommen efter en tur till Portugal. Man kan inte vara annat än tokladdad inför höstens alla roligheter. Gemensamt för resorna är att många valde att prova på Moveoopassen..  galet roligt!

Men nu är jag hemma året ut, bortsett från några korta weekends på hemmaplan .Så fort jag klev av planet på Arlanda slog jag på mailen igen. En nyfikenhet som skulle straffa sig direkt. Vardagen gjorde sig påmind igen när alla mail radade upp sig. Jag kunde ju väntat med att öppna mailen till måndag, inte en lördag, men icke. Min annars så välstädade inkorg såg ut som ett stökigt tonårsrum . Jag såg skräpmail, spam och massa annat. Visst, det var roliga projektförfrågningar, trevlig feedback och till och med sköna kommentarer från resan jag just kom hem ifrån. Men jag hade gärna velat suga på höstlovsveckan lite till. Det är lätt att drabbas av panik efter en vecka ledighet. Speciellt om man är egen företagare eller har någon form av ”prestationstjänst”. För att hantera press finns fler metoder, det flesta är inte speciellt bra då man inte använder dem. Men en av de absolut bästa metoder som finns är som bekant träning. Eller rättare sagt- hålla sig aktiv. Och det blir så mycket lättare när man kan vara ute med kompisar. Som idag när jag körde några kockar från moderna museet. Bort med strikta regler och tekniker, in med det som bjuds i omgivningen. Så fort leken kommer in i bilden glömmer man lätt hur jobbig övningen är. Att kasta löv på varandra ståendes på ”alla tre” är sannerligen ingen enkel uppgift. Ser småfånigt ut att kasta iväg löven men det kräver en exakt kommunikation mellan alla muskler i kroppen, även de som används när vi skrattar.  Prova gärna själv så får du se;-) Sträva alltid efter att ligga så sträckt och neutral i kroppen som möjligt.

 

Ha skoj;-)

5 effektiva och roliga övningar för hem & jobb med gummiband.



Med jämna mellanrum ställs jag inför frågan- varför? Jag tror att det är den klokast fråga man kan ställa till sig själv med jämna mellanrum. Varför går jag upp från sängen i huvud taget?

Mitt svar är nog inte slutgilltigt. Det har ändrats under åren och jag vet inte om svaret står inför förändringar i framtiden. Men idag, efter 51-år, är jag 100% skön i känslan av att funnit min mening i livet. När väl känslan damp ner släppte ett massivt tryck. Ett tryck jag valt att normalisera eftersom det är så vi entreprenörer ofta gör… eller?

Jag är en delare! Det är vad jag kan, och ska göra i mitt liv. Hela mitt liv har handlat om att skaffa mig massor av erfarenhet, ofta av misstag och dumma beslut. Jag har tagit ut en riktning som jag förpackar i Moveoometoden. Men den metoden låser mig inte, den är mer som en karta där alla vägar bär till Rom. Det är en otroligt befriande känsla att dela med sig. Energier kommer oftast tillbaka mångfalt när man har ingått ett delarskap. Att kollegor kliar sig fundersamt i huvudet när jag delar ut det jag gör gratis gör mig än mer motiverad. Jag är inte knäpp som delar, jag vill bara skapa förändringar, och det görs inte ensam. Ju fler vi är som leder träning och livsstil åt ett håll som gör livet aktivt och roligt att leva desto bättre är det.

Nedan kommer ett litet nytt bidrag i min nya Youtube-kanal. Här delar jag med mig av fem gummibandsövningar där du med egen ”maskin” kan åstadkomma en dynamisk och anpassningsbar belastning på ett sätt som ger massor av bonus. Med bonus menar jag att du får fokusera på kontroll, stabilitet och du skapar sund cirkulation i muskler och kring leder på ett sätt som inte sker i traditionell gummibandsträning..

Prenumerera gärna på kanalen så undviker du att missa något skoj;-)

#älskahälsa



blogg14

När jag för diskussioner och föreläser kring vår livsstil återkommer jag med en dåres envishet till vårt förhållningssätt. Vi har alla förutsättningar att leva bra och ändå springer vi på kanten av vad vi klarar av. Och det är inte alla som klarar av livets balansgång, de faller över kanten. En del tar stapplande steg på fel sida av kanten, andra faller handlöst och slutgiltigt.

När vi som jägare tog oss fram genom livets utmaningar bar vi med det vi behövde för att överleva. Allt annat var en börda och vi kom inte ens på tanken att släpa med onödiga saker.

Vi ställdes inför få val och vi var tvungna att förhålla oss till resultaten av våra beslut. Det sistnämnda något vi fortfarande försöker att förlika oss med.

Idag inbillar vi oss att livet då, på savannen, var hårt och eländigt. Men frågan är om vi inte var lyckligare förr än nu.

Då visste jag i alla fall vad jag var, vad jag skulle göra och vad som förväntades av mig. Jag hade väldigt få måsten att förhålla mig till. I våra små grupper var det inte svårt att skapa starka band som fick oss att känna trygghet och tillit till varandra. Vi delade med oss och såg till gruppens välmående. Det var under dessa omständigheter vi skapade vår funktion såväl fysiskt som mentalt. Och det är i kontrasterna mellan förr och nu som vi förstår vårt förhållningsätt bättre.

Inget är egentligen nytt. Bara väldigt, väldigt annorlunda. Förr var vi beroende av att tillföra i grupp. De som bidrog bäst fick förmåner, de med sämre förutsättningar var mindre värda. De degraderades och i värsta fall uteslöts de ur gruppens trygga kollektiv. Det var under dessa förhållanden som förutsättningarna för Facebooks existens skapades. Idag vill vi också tillföra men vi vet sällan hur. Vi lever i en ohälsa som kommer av att vi högpresterar i livet utan att veta varför.

Även idag behöver vi bekräftelse, men vi saknar ett naturligt kollektiv. När vi söker oss till kollegor vi inte känner på riktigt skapas artiga men onaturliga kollektiv. Det ger oss en låg känsla för gruppen vilket gör att lojaliteten inte sträcker sig längre än vad som står i lönekuvertet. Som exempel kan vi se på hur agenter inom idrotten förhandlar om vilken grupp jag ska tillhöra. Samma beteende lider IT, reklam och mediabranschen av där anställda har ett flyktigt och ytligt förhållande till sin grupp. Fenomenet kan ur ett större perspektiv beskrivas som- snabbt, ytligt och egoistiskt. Ett fenomen som aldrig skulle bidra till människans utveckling. Tvärt om, vi skulle vara en utdöd apart. Och frågan är om vi inte lever i en fördröjd effekt där människans iver bidrar till en utplånande livsstil.

Lösningen ur detta kommer aldrig att vara digital. Vi kan aldrig reglera ohälsa med lagar och skattetryck. Jag ser bara en väg ut ur detta. Att börja umgås igen. Att sitta och prata, eller inte prata, ansikte mot ansikte är fortfarande det (enda) bästa sättet att skapa mänskliga relationer.

Vi som gillar att röra på oss har ett annat effektivt ”verktyg”. Rörelsen är nämligen också livsviktig när det kommer till att skapa relationer. Det gör oss till livsviktiga ambassadörer för ett ökat välmående. Jorden hopp står till att vi börjar röra på oss mer, och tillsmannans.

Ska den biologiska människan överleva på jorden måste vi göra saker ihop. Och vi kan börja sprida energin med en kreativ och tillåtande gruppträning där alla tillåts utmanas efter sin individuella förutsättningar. Börjar vi tillåta nyfikenhet i träningen väcks inlärningslysten och nyfikenheten igen. Väl där är inte skrattet långt borta.

Så i en tid full av #fuck… skulle jag vilja introducera #älskahälsa

Och vi kan börja med att visa vägen i vår träning.

Lustfyllt & svettigt på Rhodos.

josenunez


IMG_4652 (1)

Det händer något på planet när vi åker på semester. Hur ska man annars förklara det som sker från det att vi lämnar hemmet tills att vi landat och ska delta på första passet?

Hemma sitter vi tysta och väntar på att grupp-passet ska börja. Vi kanske sträcker oss till några artiga frasen om någon kommer och sätter sig lite för nära. Inne i salen gör vi det som förväntas och inget mer. Ser även en annan trend som blir som förbytt när vi lämnar vår trygga hemmahamn. Tänker på en vikande trend för parträning. Mina kollegor runt om i landet vittnar om en osäkerhet inför ett möte med en person som man inte har valt.

Nu har jag just kommit hem från en fantastiskt skön vecka på Rhodos där tidningen Topphälsa stod för arrangemang och värdskap och där en undersåte som jag fick förmånen att leda och föreläsa kring Moveoo.

Riktigt när förvandlingen sker vet jag inte riktigt. Men när deltagarna kommer till första passet är det med förväntningar och en nyfikenhet man sällan stöter på hemma. Att i passet paras ihop med en främling möts av ett vänligt leende. Att under passet brista ut i spontanskratt blir plötsligt en befriande reaktion på det som görs när vi tränar Moveoo.

När sen gruppen fattar ”galoppen” med Moveoo och börjar tänja på gränserna utan rädsla för att misslyckas tar allt fart. När första skrattet ekar startar epidemin och alla får lättare att le och skratta medans mjölksyran pumpar svetten ur kroppen.

Plötsligt är förutfattade meningar, hämningar och tillbakadragenheten som bortblåst. Visst finns det de som håller tillbaka lite.. Typ 10 minuter.

Att det oregelbundna och lekfulla bidrog till skrattet vara alla överens om. Av dom som gav feedback sa alla att skrattet gjorde det lättare och roligare att träna hårt.

Personligen tror jag att det är just där magin ligger. Att låta lust, nyfikenhet och skratt vara det som driver på vår prestation när vi ska kämpa tillbaka den tilltagande ohälsan.

Som ledare känner jag mig lyckad och glad när det kommer fram lärare och andra ledare och vill lära sig mer om Moveoo. Tillsammans blir vi blir fler som sprider glädje med träning som främsta redskap.

Hälsoparadox. Film och övning!



Gungbräda-benböj

Människan i vår del av världen lider ont av två ”virusar”. Den ena heter passivitet, den andra heter stress. Det kan tyckas lite paradoxalt och motsägelsefullt att man kan stressa och slappa för mycket på samma gång. Men det är där många människor har hamnat. Under mina 30 år som tränare och gymägare har jag kunnat följa trender, uppmaningar och lagändringar som ska få oss att må bättre. Men ser

man till resultatet har det inte gått så bra. Visst tränar vi som tränar hårdare, men blir vi friskare?. Och hur kommer det sig att vi inte blir nämnvärt fler som tränar regelbundet och över tid på ett sätt som ökar vår allmänhälsa? Frågor som diskuteras på gym, fikarum och i företagens ledningsrum. Innan vi kommer runt befintliga värdegrunder och grundtankar kring traditionell träning lär vi fortsätta träta kring vad som bör göras och varför vi inte gör det. Vi som inte orkar vänta på svar kan titta på vad som kan göra skillnad redan idag. Alltså tiden mellan eventuell träning. Som på jobbet eller i vårt hem.

Som sportchef på IT-Företaget HiQ och konsult i hälsans tjänst försöker jag inspirera människor till nya tankar som skapar ett nytt görande, alltså en ny livsstil. Om vi kan förstå syftet med våra förutsättningar, möjligheter och funktion öppnas en oas med möjligheter där INGEN kan säga kan inte, går inte, orkar inte, och fortfarande vara trovärdig.

ALLA kan, bara på olika sätt!

Förstår du varför din fot ser och fungerar som den gör förstår du vilket förödande beslut du tagit när du har skor på fötterna, går på plana underlag, sitter och står. Fötterna sitter samman med benen som sitter samman med rumpan som är kopplat med bålen som… Hela kroppen är beroende av att fötter och ben får variation under hela dagen. Inte bara på ett träningspass 2 gånger i veckan. Ingen vet exakt hur många aktiva som tvingas vila på grund av problem som uppstår från en underaktiverad fot och höft, men många är det.

På jobbet, eller hemma, är perfekt tid för att småaktivera dina viktiga muskler på ett effektivt och lustfyllt sätt.

I mitt exempel nedan har jag en f,d elitåkare på skidor som provar på en övning på en vågformad bräda. Med något som roar (youtube-film) framför ögonen skapar brädan en sund och lustfylld övning som gärna görs under dagen. Ett avbrott som aktiverar hjärnan och kroppen på ett fantastiskt effektivt sätt.

Nedan adress till en öppen Vimeolänk där du ser övningen i praktiken:-)

https://vimeo.com/235754831