I väntan på framtiden!

josenunez

illustration-of-human-nerve-cells_dreamstime_5498780

Jag hör ofta människor som upplever sig som lata. De säger det i ett ursäktande och bekräftande tonläge. Som om det har blivit en sanning som legaliserar en passiv livsstil. Ser vi till hur vi sjukskriver oss mår vi allt sämre. Vår tanke och känsla bekräftas av en diagnos och vi anses vara obrukbara för en tid. Vad hände egentligen med livet? Var inte tanken att vi skulle vara fria, friska och lyckliga. Med vår överlägsna hjärna har vi tagit befälet på jorden samtidigt som vi inte kan hantera samverkan mellan länder, städer, politiska gränser, vänner och,,, oss själva.

I en hjärna som fyllts med fler hjärnceller än det finns planeter i galaxen har vi gått vilse.

När vi som apor klev ner från träden stod vi inför massor av valmöjligheter. Idag lever vi i resultatet av vårt vägval. Det är försent att gå tillbaka. Men framför oss ligger massor av vägar som för oss vidare. Vi behöver prata om hur vi ska förhålla oss till nya möjligheter som att hjärnan snart gifter sig med datorn. Idag vet hjärnforskarna hur man ska påverka känslor och beslut på digital väg. Snart har vi ingen spontan tanke kvar. Vad händer när vi programmerat oss till perfektion? Alla har snyggt svarvade kroppar och vi blir 300 år. Vår hjärna är coachad och programmerad av datorn. Ingen är längre lat, inga dåliga attityder, alla är smala, muskliga och lyckliga. Det är ett hissnade scenarion som inte längre är fantasi.

I väntan på framtiden kan du fokusera på hur du aktiverar dig under dagarna. Innan datorn tar över helt har faktiskt du ansvaret över dina tankar och ditt agerande. Jag vet, i framtiden skrattar de åt vårt primitiva beteende. ”VA! Fick människan tänka själv när du var barn? Var det därför som ni krockade med bilar, sålde otjänlig och dålig mat samtidigt som ni gick på gym. Inte konstigt att ni var deppade och så många tog livet av sig”

Och idag, den primitiva tiden, har du behov att röra på dig ofta. Gör dagen och resten av veckan till en rörelsemanifestation där du tar en bättre kontroll över dig själv. Rör på dig mer än vad du brukar fram till söndag. Nästa vecka kallar du din ökade aktivitet för normalläge. Ta sedan nästa steg. En ny vecka med ytterligare aktivitetsökningar. På så sätt kan du skapa en aktiv sommar i väntan på den perfekta framtiden…..