Hälsoparadox. Film och övning!

Människan i vår del av världen lider ont av två ”virusar”. Den ena heter passivitet, den andra heter stress. Det kan tyckas lite paradoxalt och motsägelsefullt att man kan stressa och slappa för mycket på samma gång. Men det är där många människor har hamnat. Under mina 30 år som tränare och gymägare har jag kunnat följa trender, uppmaningar och lagändringar som ska få oss att må bättre. Men ser

Gungbräda-benböj

man till resultatet har det inte gått så bra. Visst tränar vi som tränar hårdare, men blir vi friskare?. Och hur kommer det sig att vi inte blir nämnvärt fler som tränar regelbundet och över tid på ett sätt som ökar vår allmänhälsa? Frågor som diskuteras på gym, fikarum och i företagens ledningsrum. Innan vi kommer runt befintliga värdegrunder och grundtankar kring traditionell träning lär vi fortsätta träta kring vad som bör göras och varför vi inte gör det. Vi som inte orkar vänta på svar kan titta på vad som kan göra skillnad redan idag. Alltså tiden mellan eventuell träning. Som på jobbet eller i vårt hem.

Som sportchef på IT-Företaget HiQ och konsult i hälsans tjänst försöker jag inspirera människor till nya tankar som skapar ett nytt görande, alltså en ny livsstil. Om vi kan förstå syftet med våra förutsättningar, möjligheter och funktion öppnas en oas med möjligheter där INGEN kan säga kan inte, går inte, orkar inte, och fortfarande vara trovärdig.

ALLA kan, bara på olika sätt!

Förstår du varför din fot ser och fungerar som den gör förstår du vilket förödande beslut du tagit när du har skor på fötterna, går på plana underlag, sitter och står. Fötterna sitter samman med benen som sitter samman med rumpan som är kopplat med bålen som… Hela kroppen är beroende av att fötter och ben får variation under hela dagen. Inte bara på ett träningspass 2 gånger i veckan. Ingen vet exakt hur många aktiva som tvingas vila på grund av problem som uppstår från en underaktiverad fot och höft, men många är det.

På jobbet, eller hemma, är perfekt tid för att småaktivera dina viktiga muskler på ett effektivt och lustfyllt sätt.

I mitt exempel nedan har jag en f,d elitåkare på skidor som provar på en övning på en vågformad bräda. Med något som roar (youtube-film) framför ögonen skapar brädan en sund och lustfylld övning som gärna görs under dagen. Ett avbrott som aktiverar hjärnan och kroppen på ett fantastiskt effektivt sätt.

Nedan adress till en öppen Vimeolänk där du ser övningen i praktiken:-)

 

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

LOADING..