Träna naturligare!

Det är inte bara inom politik och i naturen vi ser förändringar. Fråga är om det någonsin har funnits så mycket träning som nu. Det kommer träningskoncept och produkter som aldrig förr. Men vad är egentligen bra träning? Det är en väldigt svår fråga. Bra träning ska ge bra resultat. Men inte blev du klokare av det svaret. Träning som är bra ska överensstämma med dina behov. Det låter bättre! Men hur vet jag då vilka mina behov är?

Som människa har du basala behov som bör aktiveras. Speciellt om du vet med dig att du är passiv i din vardag.

Träning som ska leda till stärkt hälsa bör inte blandas ihop med den träning som vi traditionellt är vana vid, även om den kan hjälpa till inledningsvis.

Hård träning som utförs i högt tempo över ett par minuter, och då gärna med stänger, är inget naturligt. Den träningen kan öka vår prestationsförmåga och den kan få oss starkare. Det är också en stor press och stress för kroppen som saknar motstycke i vår historia. Det onaturliga i hård träning är en stor faktor till att få känner lust för träning. Hård och inriktad träning kan få människor att må bättre, speciellt för stunden. Men i dessa grupper ser vi väldigt ofta skador, ”måsten” och många slutar efter en begränsad tid. Få skaffar sig goda och sunda vanor över tid. (men de finns de som orkar, och klarar av, att balansera träningen på ett sunt sätt;-)

Du som inte har behov av att jämföra dig, slå rekord eller att tävla kan se åt andra håll när det kommer till att träna och fortfarande träna tufft och effektivt.

Generellt kan du tänka mindre belastning och krångligare rörelser!

  • Mindre belastning minskar skaderisken samtidigt som den stimulerar kroppen.
  • Krångligare rörelser utmanar din rörelseintiligens

Tänk på att vi idag inte behöver lyfta jättetungt, vi behöver inte vara stora och starka. Vi behöver var funktionella och allsidiga. Vad vi behöver är en träning som ökar kommunikationen mellan alla muskler och vi behöver göra det oftare, inte bara i träning.

Nedan bjuder jag på en övning som aktiverar främst rumpa, höft, bål och armens böjarmuskler.

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..