Svullna fötter!

Hej på er kära läsare. Kul att några av er ”dök” på mig under vår senaste resa till Kanarieöarna. Gillar verkligen möten och det som kommer ut av olika samtal.

Många pratade om liknande problem. Som de om svullna fötter och ben.

Fler lider av problematik som kommer av att foten är för passiv. Jag brukar påminna om att foten är skapt för att vara fri och lycklig på oregelbundna underlag. Istället stänger vi in foten i en sko, vi sitter, står och vi går på plana underlag.

Det gör att foten blir passiv och det får konsekvenser i resten av kroppen. Lider du av att fötter och ben svullnar är det första steget att börja jobba med olika tåhävningar. Du bör även träna foten med hjälp av olika balanskuddar eller på en ihoprullad handduk. Det är inte speciellt svårt. Du rullar helt enkelt ihop en badhandduk till en ”korv”. Ställ dig med ena foten på den (barfota/med strumpor) och gör olika tåhävningar, spreta på tårna och gå på handduken. Till detta har du all tid i världen. Gör detta under dagen, två gånger 40 sekunder innan lunch och två gånger efter lunch, innan du går hem. Sträva hela tiden efter att hitta möjligheter att gå mer, gärna i trappor, i skogen och så vidare.

(Är du kring 60-år och uppåt och får missfärgningar i samband med svullnad bör du söka dig till en läkare för att få lite hjälp.)

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..