Hit the wall!

Att som jag få fara omkring på företag och träffa människor som är mitt i livet och dess utmaningar är få förunnat. Alla möten är så berikande. Och jag tror att det är i möten vi kan lösa många av våra vardagliga problem. Utmaningen är att vi springer i våra små hamsterhjul för att få vår vardagen att fungera. Det ä r en utmaning att lyfta blicken idag. Men jag lever i tron att det som behövs för att öka vårt välmående inte är svårt i sig. Det kostar inta pengar, det är ingen häftig metod eller krånglig kurs. Allt vi behöver är varandra.

Senaste veckorna har jag vart runt på stora företag och även hunnit med ett par föreläsningar (Jag tränar Hjärna). Är det något som mötena haft gemensamt är det intresset kring stressen.

Alla har vi någon som berörs, eller har berörts, av stress. Kanske även du bär med dig erfarenhet av stress?. Stressen i sig är inget farligt, den har vi alltid haft med oss. På kort tid är stress nästan en förutsättning för att hålla balans i systemet. Livet får ett sunt djup om det blandas med högt och lågt, lugnt och stress. Men stress i form av en långvarig press gör oss illa. Stress som vi inte förstår oss på skadar oss. Så vad gör man då i en tid som blir allt mer individuellt, opersonligt och snabbare?

Att svara på den frågan är naturligtvis inte enkel. Det är en komplex fråga. Men någonstans bör man börja och vi är många ToppHälsa-läsare som har erfarenhet av vad långvarig stress kan innebära såväl mentalt som fysiskt. Jag har pratat med fler, bland annat på våra sköna resor, som försöker förtränga varningssignalerna. En del jobbar på i det tysta trotts att psyket krampar. Jobb och hem ska skötas till varje pris. Och för vissa kostar det hälsan. En del börjar till och med träna för att de hört att man kan hantera stressen bättre. Det är i och för sig sant. Men om träningen blir ett redskap som används för att fortsätta stressa blir resultatet troligtvis ”väggen” ändå. Hör du dig själv säga- ”jag måste träna för att..”, kanske du finner nya och sundare vägar om du från och med nu frågar dig själva- varför måste jag träna? När du resonerat dig fram till ett svar du litar på kan du kanske ändra på orsaken. Låt det ta lite tid för ditt första svar är sällan det rätta. Jag lånar ofta något som jag hört från Kjell Enhager, en lysande människa, som tipsar om att ställa tre ”varför” och först lyssna på fjärde svaret.

Vad jag tror ligger på topp-5 listan över viktiga saker är att: vi har varandra. Vi är så många som bär med oss samma utmaningar idag. Att leva livet enkelt och lyckligt har blivit svårt. Kan vi börja prata om utmaningarna vi stöter på i jobbet samtidigt som vi delar med oss av hur vi uppfattar situationen i träningen, pratar vi snart även om hur vi försöker hantera livet i stort. Och då menar jag att vi bör prata på ett känslomässigt och ärligt plan bortom filtrerade instagrambilder.

När så sker har vi startat något väldigt positivt.

Så innan du kraschar, eller om du upplever att någon är på väg in i väggen- börja prata!

Börja med små frågor i ämnet och ta det steg för steg. När du märker vart det finns intresse fortsätter du dialogen där. Min erfarenhet av denna strategi är väldigt positiv.

Ta med dig att det ligger i vår DNA att hjälpa och tillföra för att hålla ihop gruppen. Det är alltid tillsammans vi gör störst och hållbara förändringar. Men någon måste börja- är det kanske du?

Vill du att jag kommer förbi just din arbetsplats med- ”Jag tränar Hjärna” behöver du bara höra av dig:-)

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..