3 steg till bättre balans!

Vi blir alltfler som söker bättre balans i livet. I strävan räknas varje steg. Som de du tar när du går!

Sitter på ett café, som jag ofta gör när jag skriver, och tittar på hur människor går. En del går snabbt, en del långsamt. En del går i par men de flesta går ensamma med bestämda steg mot ett mål jag inte känner till. Det som slår mig är att de flesta går obalanserat. Kroppen lutar snett för att kompensera något medans armar och ben febrilt försöker kompensera obalansen med orytmiska diagonalrörelser. Om man som jag gillar att sätta saker i större sammanhang finns det stora likheter i hur vi går och i hur vi lever våra liv- i obalans! Det kan handla om obalnas mentalt eller / och obalans i kroppen.

Känner du igen dig kan du prova med att gå mer medvetet. Styr stegen åt det håll du vill, och då menar jag inte rent geografiskt. Nedan tre tips som påverkar dina steg i rätt riktning.

 3 stag til bättre balans:

  1. Medveten hastighet- är du stressad, gå långsamt. Är du seg, gå snabbt ett tag.
  2. Byt underlag- är ditt liv tillrättalagt och ensidigt? Sök dig till underlag på sidan om trottoaren, gå på stenar, hoppa över kanter. I väntan på transport står du på något vingligt.
  3. Steglängd- är ditt fysiska liv plant och fullt av hjälpmedel? Låt trapporna göra skillnad. Växla mellan att gå vartannat steg, vart tredje steg. Gå upp sidledes. Hoppa upp och ner.

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..