Bra träning för löpare!

Sitter och förbereder inför kvällens event som ska hållas för löpare. Min uppdragsgivare är Urban Tribes. Ett fantastiskt gäng som får många att vilja springa på ett bättre sätt. De flesta som söker sig till löpgrupper gör det för att de vill springa snabbare. Och det är där en sådan som jag kommer in i bilden. För att minska skaderisken och samtidigt öka prestationsförmågan krävs en bra och balanserad styrka som kommer från bra träning.

Vad är då bra träning för löpare?

Korta svaret blir-  den träning som stärker individens svagheter. Tråkigt svar va!? Men det ör sant. Men jag ska ge dig några generella och väldigt bra tips.

  1. Ligg på rygg, ena benet böjt, andra sträckt. Pressa upp rumpa och sträckta benet så högt du kan utan att tappa kontroll på höften. upprepa med samma ben sträckt ett förutbestämmt antal innan du byter ben.
  2. Sidoplanka där du lyfter övre ben och höft upp och ner från marken med så mycket rumpkontakt (spänd) som möjligt.
  3. Ligg på rygg, armarna ut från kroppen, benen sträckta upp mot himmelen/taket. Fäll ner benen sakta och kontrollera åt sidan, spjärna emot med armarna, sträva efter att gå kvar skulderbladen i marken när du pendlar benen från sida till sida.

Jag kommer att lägga ut program för löpare i appen som släpps skarp i mitten på Juni. Är du intresserad av att prova min nya app gratis en månad? Maila mig på jose@moveoo.se så skickar jag en ToppHälsakod som gäller för de 50 första som hör av sig.

 

(bildens övning är en variant på föslag två)

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..