Tappa inte träningsrytmen!

Rädd för att tappa din träning under semestern?

Det är inte alla som är bekväma med tanken att ta ledigt och därmed tappa sina träningsrutiner. Och det kan jag förstå. Människan är i sin grund ett vanedjur som är tryggast en miljö den känner igen. Samtidigt mår vi bra av variation. Se bara på alla lyckliga människor som kommer med på ToppHälsas alla resor. Men alla kan eller vill inte åka på en träningsresa. För vissa kan semestern innebära husvagn eller ett vandrarhem i en avlägsen by. Inte helt lätt att veta vad man ska göra då. Men om vi håller fast vid tråden som säger att vi mår bra av variation så kan den nystas ut till något som är väldigt bra. Åker du med en partner skulle jag vilja påstå att du är i hamn, du kan lugnt skapa perfekta träningspass med en partner som bollplank, belastning eller mänskligt viktmagasin. Det sistnämnda brinner jag för. Att ha en kompis som kan utmana och samtidigt anpassa belastningen efter min förmåga är något ingen träningsmaskin i världen klarar av,,, än så länge!

Så har du inte vart med på någon Moveoo/ToppHälsa resa kommer här några förslag på hur du och din partner kan träna tufft och effektivt med ett par gummiband som du hittar i en välsorterad sportaffär.

Det viktigast att komma ihåg är att ni gör detta ihop, inte mot varandra. Se alltså till att anpassa belastningen jämnt, rytmiskt, samtidigt utmanande och tillåtande.

Undvik tappa träningsrytmen under semestern med mina gummibandsövningar.

  • Inled med sträckt hållning, armbågar nära öronen, händer på nacken. I rörelse: pressa upp armarna mot taket, lyft samtidigt upp ena knäet.. Återgå till utgångsläget, upprepa med andra benet. Den som passar jobbar belastat och följsamt.
  • Klurig övning:-) Börja i låg position. Dra dig upp med armen samtidigt som bakre benet lyfts fram/upp. Håll emot när den som passar drar tillbaka armen och du går ner i utgångsposition. Sträva efter att dra bak armbågen långt bak när du står med lyft ben.
  • Inled i låg position. Ta steget bort från densom passar samtidigt som du sträcker armen bort från den samme.. Den som passar drar tillbaka dig medan du bromsar rörelsen.

Men alla har inte en partner. Här har du ett youtubeinlägg där jag visar 5 grymma övningar med gummiband.

:

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..