Here we go again… denna gång omega – 3


                                            (Bild lånad från lax.nu)

Ja, i morse var det dags igen för att konstatera att något som vi svenskar lärt oss är nyttigt inte är det. Eller ja, som vanligt behövs det ett förtydligande. Det enda som är testat i denna studie var ju, enligt nyheterna åtminstone, effekten för personer som redan är sjuka och effekten på deras hjärtkärlhälsa. Nu är ju det inte den enda anledningen till att man rekommenderar omega 3, eller tillskott av omega 3. Omega 3 har ju en antiinflammatorisk effekt och kan även förbättra insluinkänsligheten. Min erfarenhet är att den största vinsten har personer som lider av inflammatoriska besvär ex. ledsjukdomar, reumatism eller psoriasis. Här har jag stött på många människor som blivit så mycket bättre sen de ökat sitt omega 3 intag.
Sen har man ju även sett väldigt intressanta effekter på hjärnans utveckling och IQ på barn där mamman har fått i sig tillräckligt med omega -3.

Men, precis som de (för en gångs skull) tydligt påpekade i inslaget så är det viktigast att vi får i oss omega 3 via maten. Det va återigen tillskotten som var verkningslösa. Fet fisk är den outstanding bästa källan av omega 3. Min favorit är lax. Lax i alla olika former. Igår bestod tex. min middag av kallrökt lax med en massa grönsaker (bl.a bladspenat och tomat) och frukt (mango och vindruvor). Det blev en sen ”släng-ihop-middag” eftersom jag tränade och inte kom hem förrän vid 21. Då brukar det bli ”släng-ihop-mat”. Och i ärlighetens namn är nog dessa måltider de mest nyttiga. Tar bara ett par minuter att lägga upp på tallriken. Enklare och bättre kan det inte bli.
Andra feta fiskar är naturligtvis också mycket bra omega 3 källor. Det man bör se upp med dock är feta fiskar från insjöar eller östersjön eftersom de ofta innehåller stora mängder gifter och tungmetaller. Det är ju inte fiskens fel utan vårt, eftersom vi tidigare har förstört naturen med olika gifter.

Jag fortsätter med fisk till lunch idag. Dock av det magrare slaget. Jag fick nämligen precis en bit lutfisk budad till mig. En lutfisk som ska tillagas i micron och med tillhörande sås. Ska bli spännande att testa. Jag älskar lutfisk. Tillsammans med den kallrökta laxen, mammas senapssill och risgrynsgröt så är lutfisk helt klart min favorit på julbordet. Men det är klart, då ska den ju serveras med stark, grovkornig senap, potatis och ärtor. Får se vad jag kan få tag i av det..

 

KOMMENTERA

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

  4 Kommentarer
  1. Kristina Andersson skriver:
    !

    Riven kokos och kokosmjöl innehåller inte bara fett utan faktiskt ganska mycket protein, för att inte tala om fiber. Så, är man ute efter kokosfett så är rent kokosfett bättre att satsa på. MEN, kokosflingor kan absolut vara bra att använda och ”krydda” med eller rent av ha som grund i olika rätter.
    Sojaproteinpulvret du beskriver har jag inte koll på.. vad står det att det innehåller? ”ingredienser” och hur ser tabellen ut? Ett bra sojaprotein ska ha max 1-2 gram fett och/eller kolhydrater per 100g. Att det är naturellt är perfekt!

  2. Susanne skriver:
    !

    Kokosfett anses vara ett bra fett av många. Har t o m läst om att det kan påverka alzheimer-sjuka positivt. Är det samma sak med riven kokos?

    Vad anser du om sojaproteinpulvret 68 %, märket Naturell? Bra eller dåligt?

  3. Kristina Andersson skriver:
    !

    Linfrön och chiafrön är de bästa källorna om man inte kan få det från fisk eller skaldjur.

  4. Elin skriver:
    !

    Hej!
    Jag är fisk- och skaldjurallergiker och undrar vad för mat förutom fisk som är bra omega-3 källor?