Annons

Varmt välkommen!

lisasloparskola

Varmt välkommen till min blogg. Det är så roligt att du har hittat hit! Att du kikar in här innebär nog att du är intresserad av löpning. Kanske är du en van löpare som vill utvecklas mer? Kanske är du nybörjare som vill ha hjälp att komma igång? Kanske har du svårt att hålla motivationen uppe och är en jojo-löpare som springer mellan varven, men aldrig lyckas göra det till en vana? Oavsett så är du varmt välkommen hit och jag hoppas kunna hjälpa dig med det du behöver för att hitta löparglädje.

Efter en tio år lång elitsatsning på löpning har jag i dag en helt annan relation till träning och hälsa. I dag handlar löpningen för mig om att balansera livet. Det är när jag springer som jag får utlopp för frustration, kläcker nya idéer och slappnar av. Löpningen har blivit min form av meditation och jag kan inte tänka mig ett liv utan den.

Målet med denna blogg är att ge dig som läser inspiration, kunskap och motivation för att du ska skapa en glädjefylld relation till löpningen oavsett vilka mål du har.

Jag tänkte börja med mina tre bästa tips till dig som vill komma igång med löpning på ett bra sätt:

Sätt upp ett mål som känns motiverande och rimligt.

Det är viktigt att fundera på varför målet är motiverande för dig. Välj inte ett mål bara för att det låter bra utan välj något som gör dig pirrig, passar in i ditt livspussel och som du kommer bli stolt när du har genomfört.

Gå inte ut för hårt.

Du har säkert hört det tusen gånger, men stegra träningen långsamt. Det kommer dels göra att du minimerar risken för skador och dels göra det lättare att bibehålla motivationen. Det är helt okej med en nystart, det kan vara hur motiverande som helst, men det är väldigt få som klarar av att gå från noll till hundra så se till att göra en rimlig nystart om du vill göra löpningen till en livsstil.

Krångla inte till det.

Det viktigaste med löpningen är att den blir av så fokusera på det du tycker är roligast. Jag får ofta frågan ”vilka intervaller är bäst?” eller ”hur många mil ska jag springa i veckan?”. De flesta av oss har inte som mål att vinna någon stor tävling utan att förbättra oss själva utifrån egna förutsättningar och att springa oss friska och starka. Den viktigaste komponenten för att förbättra sig och må bra är kontinuitet, inte att man springer rätt intervallpass. Det bästa sättet att få kontinuitet i träningen är att ha kul. Så krångla inte till det utan kör gärna varierad och roligt löpträning som du blir peppad av.

I dag komer min träning bestå av ett enkelt backpass. Jag värmer upp i 10 minuter med lugn löpning. Sedan springer jag 10 backintervaller på 60 sekunder vardera, med lugn joggvila nedför backen mellan varje intervall. Avslutningsvis springer jag i lugn takt hem igen. Ett perfekt pass som bara tar 30 minuter och som förbättrar konditionen och styrkan i baksidan av låren och rumpan. Hur springer man upp- och nedför backar på bästa sätt då? Det tänkte jag berätta om i morgon!

Lisa Beskow springer backe.

Foto: Edward Beskow

Glad Lucia! Kramar Lisa

Annons
Annons