Annons

Springa i snö

lisasloparskola

Jag ser det snöar, jag ser det snöar, det var väl roligt… Eller? Personligen tycker jag att det är så mysigt med snö. Slask kan jag vara utan, men ett tjockt täcke vit snö gör mig barnsligt lycklig och pirrig. Många förknippar snön med löpbandet och jag förstår varför, men innan du bestämmer dig för att köra din löpträning inomhus så vill jag slå ett slag för snöpuls!

Vad är fördelarna med snöpuls?

  • När du springer i djup snö så tvingas du att lyfta mer på knäna vilket är utmärkt träning för svaga höfter och ljumskar som de flesta av oss har. Att springa i snön är alltså en bra form av styrketräning för att du sedan ska orka bibehålla det högre knälyftet även när du springer på barmark.
  • Snön gör att du är tvungen att använda dig av de stabiliserande musklerna i vrister och underben. Med andra ord utmärkt skadeförebyggande träning.
  • Snöpuls är verkligen ett bra ord, för inte nog med att du pulsar genom snön, pulsen skjuter också i höjden vilket gör det till perfekt träning för att förbättra konditionen.

Vad ska man tänka på?

  •  Ha koll på underlaget, framförallt om du planerar att springa snabbt. Saker göms i snö så jag rekommenderar att du väljer en jämn yta som du har koll på.
  • Värm upp ordentligt så att kroppen är genomvarm innan
  • Ha gärna dubbla lager över hälsenorna som lätt stelnar till i kyla. Om du har några gamla tubsockor med hål i så är det perfekt att klippa av själva foten på sockan och bara behålla skaftet som du trär över hälsenorna.

Hur ser ett snöpulspass ut?

  • Snöpuls – gärna i djupare snö. Spring 10st intervaller på 60sek vardera med 30sek vila mellan. Håller du hög fart under intervallerna så kommer du få ordentlig mjölksyra.
  • Kombinationspass (lägre intervaller) – Passet består av 4 serier av (3x100m backe + 1000m flack intervall). I varje serie springer du 3 backintervaller på ca 100m vardera i snö. Jogga lugnt eller gå nedför backen När du kört dina 3 backintervaller så vilar du 90sek innan du springer ca 1000m i djup snö på flacken. Vila sedan 90sek igen innan jag började nästa serie. När du har kört totalt 4 serier är du klar med passet. Detta är ett riktigt mördarpass, men riktigt härligt!
  • Kombinationspass (korta intervaller) –  2 serier av (4x90sek snöpuls + 4x60sek barmark). Kör 4 stycken 90sekunders-intervaller i djup snö, vila 30 sekunder emellan varje intervall. Efter 4 intervaller vilar du en minut och sedan kör du 4 stycken 60sekunders-intervaller på barmark, vila 30 sekunder emellan. Vila sedan 2 minuter och kör sedan allt en gång till. Försöka att ta med dig knälyftet från snöpulsen till intervallerna på barmark.

Snöpuls

Lycka till!

Kram Lisa

Annons
Annons