Styrketräning

lisasloparskola

Vissa löpare hävdar att styrketräning inte är något löpare behöver för att springa snabbt, långt och skadefritt. Jag är av en annan åsikt. Jag tror att löpare mår bäst av all vara allroundtränade. Lagom starka, lagom spänstiga och lagom rörliga. Vilken distans du springer påverkar hur stark, rörlig och spänstig du bör vara. En sprinter behöver vara explosivt stark, mycket spänstig och ha bra rörlighet. En långdistansare behöver ha uthålliga, seg-starka muskler och en rörlighet som är så bra att löpsteget inte begränsas av stelhet, men behöver däremot inte ha samma råstyrka som en sprinter.

Lisa Beskow gör chins

Jag försöker variera min träning för att göra kroppen så allsidig som möjlig. det innebär att jag kör yoga för att öka balansen, rörligheten och uthålligheten i mina muskler. Jag kör allmänstyrka där jag satsar på löpspecifika övningar för att undvika skador (jag lovar att återkomma med ett bra allmänstyrkeprogram för löpare snart). Och jag kör spänst och råstyrka för att jag vill bibehålla min snabbhet och bygga mer muskelmassa. Faktum är att kvinnor från och med att de fyller 30 år tappar muskelmassa varje år och av den anledningen är det extra viktigt för oss att köra styrketräning och gärna med ganska tung belastning då det främjar benhälsan och hjälper oss att bibehålla en stark kropp. Har du aldrig tränat med vikter förut så bör du dock ta hjälp de första gångerna och sätta tekniken i övningarna innan du lastar på vikter.

Så i dag har jag spenderat eftermiddagen på gymmet där jag jobbade med djupa knäböj, chins, frivändningar, marklyft och utfallssteg. Sedan avslutade jag med lite mag- och ryggövningar. En skön genomkörare för hela kroppen!

Lisa Beskow gör frivändningar

Sedan gav jag mig ut i det magiska vinterljuset och tänkte att inget slår Stockholm i vinterskrud!

Skeppsholmen

Ha nu en riktigt skön trettondag!

Kram Lisa