Hur startar man igång träningen efter sjukdom?

Är du som jag och får världens energikick när en förkylning äntligen släpper greppet och vill köra stenhård träning? Är det kanske till och med så att du ignorerar förkylningstecknen och tränar på trots att du är sjuk? Medan några löpare har svårt att motivera sig till träning har andra svårt att motivera sig till att vila. Det finns hos vissa en inställning att varken regn, kyla, snuva eller feber får störa träningsschemat. Men kan man verkligen träna när man är förkyld och hur kommer man igång med träningen igen efter sjukdom?

Halsregeln

De flesta doktorer brukar rekommendera ”halsregeln”. Symptom i halsen och nedanför såsom ont i halsen, hosta, värk i kroppen och feber betyder helvila medan symptom ovanför halsen som snuva, nysningar och täppt näsa betyder att det är okej att träna försiktigt.

Skicka krigarna dit de behövs

Personligen tar jag alltid det säkra före det osäkra och även om jag bara har en liten känning i halsen eller en rejäl snuva så hoppar jag över träningen och tar en promenad istället. För mig är målet med min träning hälsa och då anser jag att det mest hälsosamma jag kan göra mot en sjuk kropp är att ge den utrymme att skicka ut sina krigare dit de behövs nämligen till att slåss mot förkylningen, istället för att kämpa för ett perfekt träningspass.

Hur kommer du igång efter en sjukdom?

Här brukar man använda sig av antalet veckor-regeln. Har du varit sjuk i en vecka? Då kör du lugnare träning i en vecka efter att du blivit frisk. Har du varit sjuk i två veckor så tränar du lite lugnare i två veckor och så vidare. Vad som är lugnare träning är väldigt individuellt, men för mig innebär det att jag stryker alla riktigt tuffa pass som intervaller och flåsig cirkelträning ur schemat och jag kör absolut inga pass med maxansträngning. Däremot tar jag sköna, lugna löpturer, yogar och kör lättare styrketräning. Du känner säkert vad som är rätt nivå för dig!

När är jag tillbaka i samma form som jag var innan sjukdomen?

Här använder man sig återigen av vecko-regeln. Var du sjuk en vecka så behöver du träna i en vecka för att komma tillbaka till formen du var i innan sjukdomen, var du sjuk i en månad så tar det en månad och så vidare. Givetvis är detta en regel som man får ta med en nypa salt. Det går inte lika snabbt att repa sig från en lunginflammation som det gör från en vanlig förkylning.

Hoppas att ni alla är friska och mår bra! Jag håller mig till promenader fortfarande, men hoppas kunna köra lite lättare träning i morgon. I Stockholm har solen visat sig två dagar i rad och det får mig att längta ut i löpspåret!

Kram Lisa

Lisa Beskow

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

LOADING..