Annons

Fredagsfys före fredagsmys!

lisasloparskola

Happy Friday!

Nu laddar vi för helg. Som bekant finns det inget skönare än att starta helgen med lite svettiga intervaller. Fredagsmyset efteråt blir så mycket mysigare då :-)

Här kommer veckans fredagsintervaller:

Uppvärmning: 5 min

Intervaller med fartökning:

3×60 sekunder, börja i lugn fart och öka farten var 30e sekund. Stå- eller gåvila 30 sekunder efter intervallen.

Efter 3 intervaller vilar du 90 sekunder

3×45 sekunder, börja i lugn fart och öka farten var 15e sekund. Stå- eller gåvila 30 sekunder efter intervallen.

Efter 3 intervaller vilar du 90 sekunder

3×30 sekunder, börja i lugn fart och öka farten efter 15e sekunder. Stå- eller gåvila 30 sekunder efter intervallen.

Efter 3 intervaller vilar du 90 sekunder

3×15 sekunder, ingen fartökning utan hög fart från start.

Nedvarvning: 5 minuter

Tempo: Starta intervallerna i lugn fart och gör sedan tydliga fartökningar. Syftet med passet är att träna kroppen vid fartökningar och därför är det viktigt att du verkligen växlar upp farten ordentligt vid varje tempoväxling för att få önskat resultat av träningspasset. Att växla tempo är jobbigt för kroppen och ett bra sätt att träna konditionen.

Lisa Beskow

Tips! Planerar du att springa ett lopp i sommar? Om du inte har förmånen att starta i elitfältet så är det ofta väldigt trångt under de stora motionsloppen. Är du inte van vid att växla tempo under dina löpturer så är kroppen ovan vid att sänka farten när du hamnar i en klunga, spurta förbi någon när det öppnar sig en lucka och höja farten på flacka partier av loppet och ansträngningen blir väldigt hög. Därför är det viktigt att ibland försöka träna tävlingslikt och förbereda kroppen på fartökningar och -sänkningar. Jag kommer springa Topploppet i september och försöker just nu göra mitt bästa för att förbereda kroppen för det loppet, bland annat genom att träna på tempoväxlingar.

Ha nu en ljuvlig fredag!

Kram Lisa

Annons
Annons