Transportlöpning

lisasloparskola

Tycker du att det är svårt att få in löpträningen i vardagen? I så fall är transportlöpning ett av mina bästa tips! Att springa från en plats till en annan är ett fantastiskt sätt att få till löpträningen utan att det tar massor av extra tid.

Just nu har jag två boenden. Lägenheten vi flyttar från och lägenheten vi flyttar till. Varenda kväll åker vi mellan dem för att fixa med städning, renovering, packning och annat. I går hade jag svårt att få in träningen på morgonen eller lunchen så då bestämde vi oss för att springa från den ena lägenheten till den andra på kvällen. Det är ungefär 5km mellan och för min del duger det alldeles utmärk en dag då träningen annars inte hade blivit av. Jag är av uppfattningen att man ALLTID ska vara glad för smulan!

Så jag packade en löparryggsäck med nycklar, plånbok och lite annat smått och gott. Sedan sprang jag och Edde en skön runda längs med vattnet som avslutning på kvällen. Hade vi inte kört transportlöpning så hade inte träningen blivit av igår så vår lilla runda var ett härligt inslag i en en annars fullspäckad och träningsfri dag!

Mina bästa tips för att få till transportlöpningen:

  1. En löparryggsäck. Jag är långt från någon prylnörd, men en löparryggsäck tycker jag är en väldigt bra investering om det underlättar för att få till löpträningen.
  2. Planera. Ska du springa hem från jobbet? Fundera redan dagen innan på hur du på bästa sätt får till det. Jag har till exempel ett par inneskor på jobbet vilket gör att jag kan ta på mig de löparskor jag ska springa hem i redan på morgonen.
  3. Var inte blyg. Det finns inget som säger att du inte kan springa till och från dina vänner när de bjuder över dig på middag. Kanske kan vara en idé att fråga om det är okej att använda duschen först bara.. :-)
  4. Lägg till eller dra ifrån. Har du flera mil hem? Ja, då kanske du kan springa delar av sträckan. Ta bussen eller tunnelbanan första biten och sedan hoppa av och springa den sista biten hem. Är sträckan för kort så kan du istället lägga till en extra sväng för att få in så många kilometer som du önskar den dagen.

Lycka till med träningen!

Kram Lisa

Adidas_UltraBoostX_025