Pollenallergiker och löpare? Här kommer tips på hur du tacklar våren på bästa sätt!

lisasloparskola

Träden har små knoppar, gräset börjar bli grönt och dagarna är längre. Livet är så himla härligt, men så plötsligt händer det. Andningen känns tung under löpturerna. Jag hostar, snörvlar, är slemmig i halsen och tror att jag håller på att bli sjuk. Sedan går det upp ett ljus för mig; pollensäsongen är här.

Många löpare, jag själv inkluderad, blir rejält sänkta under den värsta pollensäsongen och löpningen känns inte alls bra. Trist när det äntligen är barmark och varmare igen. Hur ska man då komma till rätta med problemen?

Här kommer några tips:

  • Medicinera om du behöver det.
  • Spring helst utomhus på morgon eller kväll då pollenhalterna i luften är lägre.
  • Passa på att träna i samband med regn som renar luften från pollen.
  • Undvik cigarettrök och avgaser då detta förvärrar symptomen.
  • Byt kläder och tvätta håret direkt då du kommer in om du har varit ute en längre stund.
  • Håll sovrummet rent. Byt lakan ofta och tvätta håret innan du går och lägger dig.
  • Håll dörren till sovrummet stängd om möjligt så att så lite pollen som möjligt smiter in.
  • Skölj näsan med vatten för att få bort pollen som fastnat i näsgångarna. Gärna både innan och efter träning.
  • Är det riktigt illa en dag så kan löpbandet på gymmet vara ett bra alternativ.

Pollenprognoser och fler tips finns att hitta på alltompollen.se.

Själv njöt jag riktigt mycket av en tidig kvällstur i solen. Trots lite kli i ögonen och hosta så njöt jag varenda steg!

Kramar Lisa