Njuter i solen.. och lite intervaller!

Snart är min första av två träningsveckor till ända. Jag kommer lämna denna vecka påfylld med så mycket glädje, pepp och inspiration. Varenda en av deltagarna har inspirerat med kämparglöd, rörelseglädje och förmågan att bjuda på sig själv. Många har krossat barriärer och vågat sådant de aldrig trodde att de skulle klara av. Det får mig att vilja testa saker som jag inte gör i vanliga fall. Dans kanske? I går höll superinspirerande Terese ett kort danspass med oss där vi avslutade med att dansa till ”En värld full av liv”. Det var en nästan religiös upplevelse och för mig som i vanliga fall blir vettskrämd av dans i grupp var det så befriande att jag till och med fick en tår i ögat.

IMG_4818

I morgon bär det av till Mallorca och precis som här på Kreta så blir det mycket löpning för min del, men målet med träningsveckan (bortsett från att leverera en vecka som deltagarna kommer älska) så är det att försöka yoga varje dag. Jag tror att efter veckor med extrem stress och långa dagar så är det precis vad jag behöver. Andas, tänja, öppna upp och släppa.

IMG_4799

För er som vill köra lite sköna intervaller i helgen kommer här ett tips på ett pass som Terese och jag körde med gruppen igår:

Uppvärmning: 5-10 minuter

Dynamisk rörlighet (tänjningar): 5 minuter

Stegringslopp med fokus på teknik: 2x100m (börja i lugn fart och accelerera stegvis så att du avslutar stegringsloppet i hög fart)

Intervaller:

2×60 sekunder med fartökning var 15e sekund (börja i lågt- till medelhögt tempo och öka farten var 15e sekund så att det går snabbare och snabbare), vila 60 sekunder mellan intervallerna.

Serievila 2 minuter

4×45 sekunder med fartökning var 15e sekund (börja i lågt- till medelhögt tempo och öka farten var 15e sekund så att det går snabbare och snabbare), vila 45 sekunder mellan intervallerna.

Serievila 2 minuter

6×30 sekunder med fartökning efter 15 sekunder (börja i medelhögt tempo och öka farten efter sekunder så att det går snabbt de sista 15 sekunderna), vila 45 sekunder mellan intervallerna.

IMG_4824

Lycka till!

Kram Lisa

IMG_4831

  1. Hej Lisa!

    Tycker om din blogg och läser regelbundet! Älskar att bli inspirerad av din kärlek till löpningen!

    Skulle du kunna ge några tips på vilka rörelser man kan använda för ”dynamisk rörlighet”? 🙂

    1. Hej Fridah! Vad roligt att du läser min blogg 🙂 Jag ska se till att göra ett inlägg med dynamiska rörlighetsövningar snart.

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

LOADING..