Jag hittade en trappa…

lisasloparskola

Det startade med en morgonjogg, men så plötsligt stod jag nedanför en lång, brant trappa.

Lisa Beskow - trappträning

Jag tänkte att en vända upp vore en bra idé och tog mig upp till toppen. När jag väl nått toppen tog tävlingsdjävulen tag i mig och jag vände om, ner till botten och upp igen. Så där fortsatte jag. Jag fortsatte tills benen skakade, munnen smakade metall och linnet klibbade mot kroppen. Jag sprang tills svetten sved i ögonen, låren brann och vaderna kändes som tegelstenar. Sista gången nedför trappan var det knappt att benen bar mig och den lugna joggen hem gick plågsamt långsamt.

Lisa Beskow - trappträning

Lisa Beskow - trappträning

Väl hemma stod frukosten på bordet. Yoghurt med fruktsallad, te och mackor med ost och marmelad. Vi satt länge i solen och mina ben pulserade av trötthet. Jag kan inte tänka mig en bättre start på dagen!

Här kommer mina bästa anledningar till varför du ska testa trapplöpning:

  1. Det är otroligt effektivt. Några vändor upp och ner och du har fått en bra genomkörare.
  2. Det är en relativt skonsam form av plyometrisk träning (spänsträning) som ger dig klipp i löpsteget.
  3. Det ökar muskelstyrkan i ben och rumpa.
  4. Det hjälper dig att förbättra din löpteknik eftersom du får träna på att korta ner steget och aktivera rumpan.
  5. Har du tur finns det en vacker utsikt att titta på uppe på toppen.

Lisa Beskow - trappträning

Hoppas att ni alla mår bra!

Kram Lisa

Lisa Beskow
Foto: Edward Beskow

Följ mig gärna på Instagram för tätare uppdateringar från träningsemestern: lisa.beskow