Det va öken!

Jag tänkte: det blir väl bättre runt kröken, men det var ännu mera öken! – Robert Broberg

Ja, när det finns en öken att tillgå är man ju dum om man inte springer i den… Eller? Kanske är den dumma snarare löparfantasten som hoppar av glädje när det finns ett sandberg att tampas mot?

Lisa Beskow - löpning i öknen

Nåväl, jag försöker alltid hitta rolig variation till min vanliga löpträning när jag är på semester. Känns som att mycket av det som är besvärligt hemma är tillåtet på semestern. Vem bryr sig om det kommer in lite sand i huset? Eller om att ta av sig träningskläderna innan det avslutande doppet?

Som sagt, finns det en öken att tillgå så måste jag ju testa att springa i den!

Lisa Beskow - löpning i öknen

Hur lägger jag då upp ett träningspass i djup sand? Faktum är att jag kör på känsla. Jag bestämmer varken hur länge eller hur mycket jag ska springa utan väljer ut några olika ökenkullar som jag springer uppför. Vissa gånger snabbt, vissa gånger långsamt. Vissa sträckor är längre och vissa kortare. Så håller jag på tills jag är riktigt trött och då kör jag en gång till för att vara säker på att jag inte fuskar och verkligen är trött på riktigt 🙂 För mig är det löparglädje i sin renaste form att bara köra på känsla utan några regler.

Om du är en mer ovan löpare känns det kanske jättekonstigt att köra ett pass helt baserat på känsla och i så fall rekommenderar jag att du sätter upp en tidsram, exempelvis 20 minuter. Under 20 minuter så springer du snabbt ibland, långsamt ibland och går ibland. Vipps så har det gått 20 minuter och din kropp har fått sig en skön utmaning och du har förhoppningsvis upplevt massor av löparglädje.

Lisa Beskow - löpning i öknen

Sist, men inte minst så är det obligatoriskt med ett dopp med kläderna på efter ökenlöpning!

Lisa Beskow - löpning i öknen

Lisa Beskow - löpning i vattnet

Lisa Beskow - dyker i vattnet

Kram Lisa

Lisa Beskow

Foto: Edward Beskow

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

LOADING..