Ta hand om dina fötter!

lisasloparskola

Dagens fredagsfys blir lite annorlunda än vanligt då jag tänkte att vi skulle fokusera på våra kära fötter i dag. Dessa stackare bär hela vår kroppsvikt när vi står, går och springer. Faktum är att vi landar med en tyngd som är ungefär tre gånger vår kroppsvikt i varje löpsteg. Och hur behandlar vi våra kära kumpaner där längst nere vid benens slut? Jo, vi trycker in dem i skor, tränar dem knappt alls och ger dem alltför sällan massage. Ja, vi ger dem helt enkelt på tok för lite kärlek. Vet ni att en fot hos någon som gått barfota hela livet ser ut ungefär som en hand när du spretar med fingrarna. Tårna är separerade från varandra och fötterna har dessutom massor av förmågor som våra saknar. Titta nu ner på dina egna fötter och försök att separera alla tår. Visst krävs det en hel del kraft för att lyckas? Tänk dig att dina fötter såg ut så hela tiden!

Så nu ger vi fötterna lite kärlek med några fotstyrkeövningar:

Gå på tå – 1 minut: gå så högt upp på tå som du kan under en minut

Fotstyrka - Lisa Beskow

Gå på hälar – 1 minut: pressa upp tårna och promenera på hälarna under en minut

Lisa Beskow - fotstyrka

Gå på utsidan av fötterna – 1 minut: gå på utsidan av fötterna under en minut

Lisa Beskow - fotstyrka

Stå på ett ben – 1 minut per sida: Balansera på ett ben under en minut och växla sedan till det andra benet.

Lisa Beskow - fotstyrka

Känns det lätt? Testa att blunda så ökar du utmaningen ordentligt!

Lisa Beskow - fotstyrka

Plocka stenar – 5×10 per fot: samla ihop 10 stenar och plocka upp en sten med tårna på den ena foten och flytta den åt sidan där du bilar en ny hög. Flytta alla stenarna med ena foten innan du byter och flyttar tillbaka alla stenar med den andra foten. Flytta alla stenar fram och tillbaka 5 gånger så att du har flyttat totalt 50 stenar per fot.

Lisa Beskow - fotstyrka

Lisa Beskow - fotstyrka

Barfotalöpning – 8x100m: om du har möjlighet att springa några lätta, korta koordinationslopp på ca 100m som avslutning är det också ett fantastiskt sätt att båda öka fotstyrkan, men även förbättra löptekniken. Var noggrann med valet av underlag så att du är säker på att det inte finns något att skära dig på och spring inte för lång sträcka.

Lisa Beskow - fotstyrka

Ha nu en ljuvlig helg!

Kram Lisa

Foto: Edward Beskow