bloggheader_topphalsa-matochkost-2_thumb

Syrlig helgsmoothie

karinmagnusson


En mycket god och nyttig smoothie att njuta av i helgen. Jag gjorde den främst för att bli av med stora mängder citronmeliss. Smaken är frisk-syrlig, en smak som många upplever att det dämpar sötsuget – testa!

citronmeliss

2 glas =

En avokado
En banan
En stor näve citronmeliss
En citron (skalet och köttet)
En näve frusen mango
Tre cm färsk finriven ingefära
Några deciliter havredryck (går säkert med allan mylk, vanlig mjölk eller yoghurt också!)

Mixa, häll upp och drick!

Citronmeliss (liksom andra örter) innehåller väldigt mycket antioxidanter. Dessutom sägs det vara rogivande och sömnfrämjande.

 

Nyttigt knäckebröd

karinmagnusson


För inte allt för många år sedan fanns det ungefär två sorters knäckebröd att välja mellan. Det lite ljusare ”rutiga” eller vanliga ”husman”. Idag är knäckehyllan nästan lika stor som avdelningen för mjukt bröd och de flesta är överens om att om man vill äta bröd, så är knäckebröd ett betydligt nyttigare val jämfört med ljust – eller?

avokadomacka
Nyttigt bröd, nyttigt pålägg – ibland får man till det…

Att få tag på ett riktigt bra mjukt bröd är ofta svårt. Det är de som består av fullt med kärnor/korn eller de som är bakade på surdeg som gäller. Knäckebröd är generellt sett mer hälsosamt. Bara det faktum att en skiva knäckebröd väger mindre än hälften jämfört med en mjuk macka gör att det ger dig halva mängden kalorier och halva mängden kolhydrater. Dessutom innehåller knäckebröd ofta mer fibrer.

Men, det är stor skillnad på olika knäckebrödssorter. Vill du hålla dig mätt länge och få i dig mycket näring, så undvik de som är bakade på vete. Vissa av dessa innehåller också en del socker.

Satsa i stället på knäckbröd bakade på råg och havre. Förutom det är det vatten, jäst och salt som behövs. Det finns också många varianter som är bakade på en stor del solroskärnor, pumpakärnor, chiafrön och linfrön, eller de som är bakade på groddat mjöl! De är också bra alternativ.

 

 

Nyttig nutella

karinmagnusson


Efter en helg på Legoland där jag levt på mat som varit gulbeige och friterad är det skönt att starta dagen med en vitaminkick. Denna bowl innehåller förutom ett gäng jordgubbar, bananskivor och granola även något så gott som nutella. Fast såklart nutella utan vanligt socker, palmolja och tillsatser.

bowl

Du svänger lätt ihop den själv. Och faktum är att den till och med är godare än den färdigköpta. Mer intressant och komplex i smaken – och mer crunchy i konsistensen.

Så här gör du: Blötlägg ca 200 g hasselnötter i några timmar. Rosta dem i en varm stekpanna i några minuter. Gnugga dem i torr handduk så att delar av skalen faller av. Lägg i en mixer/matberedare och kör för fullt. Det tar lite tid och du får vara beredd på att stänga av och skrapa ner det som fastnar på kanterna några gånger. Det du väntar på är oljan som finns i nötterna ska läcka ut, för det är då den härliga, krämiga konsistensen bildas. Tillsätt sen 2 msk kokosolja, 3 msk kakao, 3 msk lönnsirap/yaconsirap/agavesirap/flytande honung, lite vaniljpulver och en nypa salt.  Är det för tjockt så i med några msk vatten eller valfri ”mylk”.

Massor av energi, men också en del nyttigheter. Jämfört med vanlig nutella som har en innehållsförteckning som ser ut så här: socker, palmolja, hasselnötter (13%), fettreducerad kakao (7,4%), skummjölkspulver (6,6%), vasslepulver, emulgeringsmedel: lecitiner (soja) och vanillin, så är den hemgjorda betydligt bättre.

 

Matig macka

karinmagnusson


Här är ännu ett exempel på en verklig supermacka.

-Surdegsbröd (surdeg gör att kolhydraterna blir långsammare och tarmarna får ett tillskott av goda bakterier)
-Stuvad spenat (mörkgröna blad är verkligen det nyttigaste som finns – järn, C-vitamin, kalcium, K-vitamin…)
-Ruccola (mera mörkgrönt)
-Långsamt stekt lök (lök innehåller prebiotika, fibrer som fungerar som mat för de goda bakterierna i tarmen)
-Stekt ägg (protein, fett, D-vitamin, A-vitamin).

frukostmacka

 

 

 

 

 

 

Grötlunch

karinmagnusson


De dagar jag jobbar hemifrån blir det ofta gröt till lunch. Men står man sig verkligen på det? Definitivt, det handlar ju helt om vad man gör med gröten. Idag körde jag med jordnötssmör, kokosflakes, blåbär och så vaniljpulver och kardemumma på det. Drygt 400 kcal, 15 gram protein och 8 gram fibrer. Dessutom snabbt att göra och viktigast av allt – gott!

gröt
Snabbmat!

 

Mättar vegomat?

karinmagnusson


Tänk att det fortfarande finns de som hävdar att de inte blir mätta på vegetarisk mat, ja eller när de inte får äta kött helt enkelt. Anledningen till detta argument är troligen att man tror att vegetarisk mat innebär att man plockar bort köttbiten från tallriken och ersätter den med några salladsblad. Såklart blir du inte lika mätt då. Både kalori- och proteinmängden sjunker ju dramatiskt.

vegomat
Mättnadsgaranti…

Däremot hävdar jag att rätt sorts vegomat mättar alla. Kyl- och frysdiskarna är fulla med schyssta vegoalternativ till köttet och korven – korvar, bullar, falafel, biffar, schnitzlar, puckar, burgare gjorda av linser, bönor, frön, grönsaker, kikärter, soja och quorn. Har du tid och intresse är det superlätt att göra egna vegobiffar. Att blanda upp bönorna/linserna med riven ost (t. ex. halloumi) och malda nötter är jättegott. Så halvfabrikat eller egengjort och massa grönt till det så blir du garanterat mätt. Det gjordes till och med en liten studie i Danmark förra året där man såg att biffar gjorda på bönor och linser mättade bättre än biffar gjorda på kött. Bönor och linser innehåller ungefär halva mängden protein jämfört med kött, men också betydligt mer mättande fibrer!

 

 

 

Bästa hälsotipset: Syrat

karinmagnusson


I helgen föreläste jag för ett härligt gäng Topphälsaläsare och fick utmaningen att ge mitt allra bästa tips! Vad säger man då? Ät mer blåbär? Ät mer mörkgröna blad? Det finns hur många bra och viktiga hälsotips som helst, men mitt fick bli: syrat! Det råkar ju dessutom vara en jättetrend, så utbudet av syrade produkter lär bara öka.

surkålsjuice
Surkålsjuice, någon…?

Anledningen till varför syrat är så bra är att det gynnar tarmfloran. Och väldigt många sjukdomar verkar ha sitt ursprung just i mage och tarm. Syrat håller dig helt enkelt friskare. Smaken är speciell, i början kan du se det som medicin, men efter ett tag kommer du bli beroende.

Kör på två portioner per dag, varav en lite ”snällare”, nämligen naturell yoghurt, filmjölk eller kefir och så en mer hardcore: mjölksyrade grönsaker, kombucha eller surkålsjuice.

 

 

 

Snäll juice

karinmagnusson


Det här är  så fint! Frukt med ”fel” form, med skrapsår, blåmärke eller annat som gör att vi inte kan tänka oss att betala för den i en butik (helt galet ju) som istället för att slängas, räddas och blir juice.

rescued

C-vitaminrikt är bra för ditt immunförsvar och för att hjälpa kroppen att ta upp vegetariskt järn. Animaliskt järn, alltså det som finns i rött kött, blodpudding etc. tar kroppen upp ändå. Men järnet som finns i spannmål, nötter, torkad frukt etc. tar alltså tacksamt emot lite C-vitamin för att tas upp bättre.

 

 

Hemgjort nyttigt mandelsmör

karinmagnusson


Jag är en flitig konsument av nöt- och mandelsmör av alla de slag. Detta är ju produkter som – likt kokosen – gått från riktiga skämsgrejer till att få högsta klassens hälsostämpel. Det finns fortfarande en del sämre alternativ ute i butikerna, t ex jordnötssmör med både tillsatt socker, maltodextrin, sirap och palmolja, men det finns också många produkter av toppkvalitet, som enbart innehåller nötter/mandel och ev. lite salt. Och det är såklart dessa du ska hålla utkik efter.

mandelsmörNygjort, ljummet och nyttigt mandelsmör från Paradiset

Nöt- och mandelsmör är extremt kaloririkt så det går ju inte direkt att vräka i sig det om man vill hålla vikten. Näringsmässigt består det till nästan hälften av fett, en tredjedel av protein och resten kolhydrater. Lägg det på en knäcke så har du eftermiddagsmellanmålet klart. Det är också gott att ha som ”dip” till morotsstavar eller äppleklyftor. Ja, eller varför inte lägga i det i en krämig smoothie tillsammans med banan, havremjölk, kakao, vaniljpulver och blåbär…

Om du inte vill köpa kan du göra det själv.

Du behöver: Nötter/mandlar + lite salt

Och så här gör du: Rosta nötterna/mandeln i en torr stekpanna. Häll ner i en stark mixer/matberedare. Lägg i en nypa salt. Kör på full fart till nötternas/mandlarnas oljor tränger ut (tålamod – det kan ta lite tid) så det bildas ett härligt, krämigt smör.

 

 

 

 

Bli din egen kostrådgivare – kurs i höst!

karinmagnusson


Nu kör vi igen! 28-29 oktober har du chansen att gå en kurs som vi döpt till ”Bli din egen kostrådgivare”, ja eller någon annans såklart om du hellre vill det. Vi kommer prata näringslära, dieter och heta ämnen och produkter som gluten, socker och proteinpuddingar. Dessutom blir det en hel del om ätbeteendet – och om hur du kan förändra det.

Anmäl dig här: https://bonshop.se/event/grundkurs-kost-och-naringslara

kostkurs