Mörkt bröd lika onyttigt som ljust

Här ser ni två av brödsorterna som finns hemma hos mig för tillfället. Ett rostbröd ”utan socker” (står med stora bokstäver på påsen) och ett danskt rågbröd som innehåller sirap. Så, vilket är bäst?

IMG_6753[1]

Såklart rågbrödet! Brödet är fullt av kärnor som gör att det tar lång tid för kroppen att bryta ner det – det mättar alltså bra. Dessutom är det bakat på råg som är ett mättande sädesslag.

Men sirapen då? Sirap står näst sist i ingrediensförteckningen, vilket innebär att det bara finns pyttelite av det i brödet (en ingrediensförteckning står alltid i fallande ordning). Och en del av sirapen ”äts” upp av jästen.

Skulle jag ge råd om bra bröd skulle jag rekommendera antingen typ det mörka som syns på bilden eller ett bröd bakat på surdeg. Och då menar jag inte bara att man tillsatt några procent surdeg. (det finns ju rostbröd och fluffiga polarmackor med surdeg) Nä, utan ett sånt där segt, bageribakat surdegsbröd som nästan inte går att tugga. Surdeg och hela kärnor i bröd gör att brödet får lågt glykemiskt index och håller dig mätt länge!

Vilken färg brödet har är oväsentligt. Ljusa och mörka ”fluffbröd” är lika illa. Lättuggade, höjer blodsockret snabbt, gör oss hungriga snabbt. Det du kan göra för att förbättra din fluffbrödsmacka en aning är att smacka på pålägg i form av fett och protein (ägg, avokado, jordnötssmör). Både fett och protein bromsar blodsockret och gör alltså att din macka får lägre glykemiskt index.

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..