bloggheader_topphalsa-matochkost-2_thumb

Vilken yoghurt är bäst?

karinmagnusson

Wihooo, jag vaknade frisk! Smoothien måste ha hjälpt och nu firar jag med en superfrukost som både är god och mättande: grekisk yoghurt (den på tetra med 6% fett), mandlar, hallon och honung). Du klarar dig lätt fram till lunch på den här, inga mellanmål behövs.

image

Jag får ofta frågor om fil/yoghurt  – vilken ska man välja, vilken är bäst, vilken ska undvikas?

Mitt bästa råd är: välj naturell, inte den med smak eftersom de innehåller mycket socker. Söta hellre själv (som jag gjort med honung), då avgör du själv hur mycket sött du vill lägga på.

För dig som är van vid smaksatt fil/yoghurt och tycker att den naturella smakar surt kan det vara en idé att köra en nedtrappningstid. Börja med att köra 50/50 smaksatt/naturell och ät det tills du tycker det är gott (på riktigt alltså, inte intalat gott – då håller det sällan i längden), öka därefter mängden naturell och minska mängden smaksatt successivt. Och sim salabim, efter några månader kommer du älska naturell!

Mängden protein i fil/yoghurt är ungefär den samma oavsett om du äter smaksatt eller naturell och oavsett vilken fetthalt du väljer. Många (inte alla) upplever att de blir mättare på feta produkter. Och det är ju inte så konstigt eftersom de innehåller rejält mycket mer energi. Kolla här:

2 dl lättyoghurt ger 80 kcal
2 dl yoghurt 3% fett ger 120 kcal
2 dl yoghurt 6 % (t ex den grekiska som jag åt idag) ger 180 kcal
2 dl yoghurt 10% ger 240 kcal
2 dl yoghurt 17% (finns ju en ”rysk” som är helt fantastiskt god) ger 360 kcal

Själv kör jag på 3 eller 6 %-ig om jag äter ”en portion”, alltså typ 2-3 dl till frukost eller liknande. Äter jag mindre mängd än så, till exempel när jag toppar en frukt/bärsallad med yoghurt så kör jag ofta på de ännu fetare varianterna. Lättyoghurten äter jag aldrig, mest för att jag tycker den är för rinnig.