Vilken yoghurt är bäst?

Wihooo, jag vaknade frisk! Smoothien måste ha hjälpt och nu firar jag med en superfrukost som både är god och mättande: grekisk yoghurt (den på tetra med 6% fett), mandlar, hallon och honung). Du klarar dig lätt fram till lunch på den här, inga mellanmål behövs.

image

Jag får ofta frågor om fil/yoghurt  – vilken ska man välja, vilken är bäst, vilken ska undvikas?

Mitt bästa råd är: välj naturell, inte den med smak eftersom de innehåller mycket socker. Söta hellre själv (som jag gjort med honung), då avgör du själv hur mycket sött du vill lägga på.

För dig som är van vid smaksatt fil/yoghurt och tycker att den naturella smakar surt kan det vara en idé att köra en nedtrappningstid. Börja med att köra 50/50 smaksatt/naturell och ät det tills du tycker det är gott (på riktigt alltså, inte intalat gott – då håller det sällan i längden), öka därefter mängden naturell och minska mängden smaksatt successivt. Och sim salabim, efter några månader kommer du älska naturell!

Mängden protein i fil/yoghurt är ungefär den samma oavsett om du äter smaksatt eller naturell och oavsett vilken fetthalt du väljer. Många (inte alla) upplever att de blir mättare på feta produkter. Och det är ju inte så konstigt eftersom de innehåller rejält mycket mer energi. Kolla här:

2 dl lättyoghurt ger 80 kcal
2 dl yoghurt 3% fett ger 120 kcal
2 dl yoghurt 6 % (t ex den grekiska som jag åt idag) ger 180 kcal
2 dl yoghurt 10% ger 240 kcal
2 dl yoghurt 17% (finns ju en ”rysk” som är helt fantastiskt god) ger 360 kcal

Själv kör jag på 3 eller 6 %-ig om jag äter ”en portion”, alltså typ 2-3 dl till frukost eller liknande. Äter jag mindre mängd än så, till exempel när jag toppar en frukt/bärsallad med yoghurt så kör jag ofta på de ännu fetare varianterna. Lättyoghurten äter jag aldrig, mest för att jag tycker den är för rinnig.

 

  1. Hej Karin!

    Bra inlägg! Jag föredrar också fetare yoghurt och fil och tycker de mättar mkt bättre! Intressant att se kcal-skillnaderna mellan de olika sorterna!
    Kul att du börjat blogga!!!!
    Alexandra

  2. Vad intressant ska genast byta ut jordgubbsfilen hoppas bara vår son godkänner det. Har du ngr tips till barnen? Tack för bra blogg så här långt.

  3. Hej, jag brukar grunda med naturell yoghurt eller fil. Sen mixar jag i jordgubbar, hallon, blåbär (tinar från frysen) och en banan som sötar den lite. Den gillar mina barn på 6 och 7 år. de gillar den med smak man köper med men den får de bara på helgen då o då eller under semester.

    1. Hej Veronica! Vilken smart idé att mixa ihop bären, då märker de ju inte att det är bär (om de nu har något emot det), men får ändå sötman – och nyttigheterna – från dem. Ska testa! Ha en fin dag! /Karin

  4. Vad är bäst/nyttigast; naturell fil eller naturell yoghurt? Någon som är bättre för magen och matsmältningen?

    1. Hej Marie! Tack för din fråga! Yoghurt innehåller naturligt mindre laktos jämfört med fil så för laktoskänsliga brukar det fungera bättre. Det innehåller också lite mer goda bakterier än fil – så om jag måste välja så är naturell yoghurt allra bäst. Men fil är också toppen. Och båda är tack vare just innehållet av probiotika (goda bakterier) bra för magen. Mvh/Karin

  5. Jag har högt kolesterol, även högt LDL (onda kolesterolet). Vad ska jag välja, youghurt eller fil? Eller undvika dem?

  6. Hej.undrar om du har något tips till mig. Har alltid varit smal och aldrig behövt tänka på vad jag äter men nu efter 50 plus har jag gått upp några kilo och magen känns svullen jämt. Jag väger 59 och är 159 lång så ingen fara så men hatar den svullna magen. Äter Corn i stället för kött. Mycket fisk men älskar potatis. Vill äta nyttigt och bli lite smalare. Äter nästan inget bröd. Drickkvarg och kaffe till frukost. Vill gärna ha råd. Tack på förhand

    1. Hej Monica! Dessvärre är det ju så att energiförbrukningen går ner lite med åldern så många upplever som du, att det är svårare att gå ner i vikt då. För att tappa kilon behöver du äta mindre än vad du förbrukar, det är det absolut viktigaste. Jag skulle råda dig att satsa på motion. 30 min extra om dagen kan vara det som gör att du håller vikten. Svullen mage kan man ju ha om man t ex är laktosintolerant eller har IBS, så det kan vara värt att kolla upp. Potatis, som du gillar mycket, är bra mat om du vill gå ner i vikt. Det innehåller mycket mindre kalorier och kolhydrater jämfört med pasta, couscous och ris, så kör på det, och så mycket fisk och grönsaker. Går gärna över till naturell kvarg istället för kvarg med socker/sötningsmedel. Lycka till!

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

LOADING..