Olivolja, rapsolja, smör – vad är bäst att steka i?

Idag är ingen vanlig dag för idag åker jag med massa sköna Topphälsamänniskor till Kreta! Där ska jag, förutom att sola och bada, även hålla två föreläsningar – ja, och träna lite. Det är ju trots allt en träningsresa. 

Olivolja är en viktigt beståndsdel i den goda och hälsosamma medelhavsmaten som jag hoppas på att få njuta av kommande vecka. Men hur står sig olivoljan jämfört med rapsoljan och vilken är att föredra när du ska steka?

grekisk
Medelhavsmaten är känd för alla sina hälsofördelar!

Fett består av massa olika fettsyror och delas efter mängden av de olika fettsyrorna in i mättade, omättade och fleromättade. Hur mättat fettet är påverkar hur bra det tål värme. Fett som består av jättemycket mättade fettsyror, som till exempel smör och kokosolja tål höga temperaturer och är därför toppen att steka i. De ger dessutom en fin stekyta!

Enkelomättade fetter tål värme upp till ca 180 grader – så om du steker på låg värme kan du använda rapsolja eller olivolja!

Fleromättade fetter, som linfröolja och solrosolja, tål höga temperaturer sämst. Rapsolja innehåller också en hel del fleromättat fett (mer än olivoljan), men rapsoljan har högre rykpunkt (den temperatur där oljan börjar ryka och därmed brytas ner) och tål därför lite högre temperaturer än olivoljan

Så sammanfattningsvis: steker du på hög temperatur använd smör eller kokosolja, steker du på lägre temperatur kör på raps- eller olivolja. Det går också utmärkt att steka i en en klick smör plus lite rapsolja.

 

 

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

LOADING..