bloggheader_topphalsa-matochkost-2_thumb

Lär dig hantera sötsaker

karinmagnusson

Jag fick en kommentar: Om jag tar en sötsak eller två så äter jag sötsaker under hela dagen och mår dåligt av ångest på kvällen. Jag vill ju vara en sån person som tar en kaka till kaffet på jobbet som alla andra, men ändå klarar jag aldrig det utan att det spårar ur. Vad tycker du är bäst? Försöka att träna på att bara ta en (och hur gör man det?) eller helt avstå från sötsaker under resten av mitt liv?

dessert
Den här måste få ingå i mitt liv

Jag har en tillåtande inställning till mat, vill helst undvika tabulistor och förbud. Anledningen till det? Jo, att matförbud tenderar att fungera väldigt bra så länge livet flyter på. Då är det lätt att gå upp på morgonen och koka ägg och göra mixa smoothie, ta kvarg med bär till mellanmål och välja bort pastan till maten. Men så fort det händer något som rubbar oss – det kan vara problem på jobbet, en stressig dag, oro över en vän, en knasig relation till någon i familjen etc. – så är det vanligt att vi blir besatta av precis den där maten vi inte får äta. Och vad gör vi då? Överäter den såklart. Den näringsspäckade frukosten ersätts av fluffiga mackor (och äter du en så dyker ofta tanken ”det är det kört” upp – och så äter du sex stycken). Tabulistor gör oss också till ”passa-på-ätare”. Om du egentligen inte får äta kladdkaka så äter du upp halva kakan när du väl äter den. Om smågodis inte ska ingå i din kost, så måste du liksom äta upp alltihop  (även de sista bitarna som aldrig är goda) under biofilmen.

Bättre då att tänka att du får äta precis all mat. Självklart inte alltid, men att din inställning ändå är tillåtande. Resultatet av det blir ofta att det inte blir lika lockande, inte lika spännande att äta kakor, mackor eller vad det nu är.

Mitt svar till dig blir därför att du ska träna på att bli nöjd och tillfreds på bara en kaka. Det låter som om du får tankar som ”det är kört” och därför går hem och spårar ur (säkert gör flera av dina kolleger samma sak). Det är den ”det är kört-tanken” du behöver ersätta med en annan tanke. Tänk istället: ”Jaha, nu har jag ätit en kaka – den var god! Nu kör jag på som vanligt och äter det jag hade planerat”. Avdramatisera kakan, låt inte en kaka göra så att du äter onyttigt resten av dagen.

Ett annat tips är att du ska välja dina kakor! Med det menar jag att du ska träna på att känna efter vilka kakor (eller om det är något annat du gillar) som du tycker är riktigt goda och bara äta dessa. Inte de som är halvgoda eller inte goda alls. Om du har ett lite komplicerat förhållande till mat (i ditt fall till sött) så är det vanligt att det blir så laddat att du inte känner efter hur saker och ting smakar. Det enda du tänker är typ kaka-sött-borde inte äta. Praktisera lite mindful eating och upplev kakan ordentligt. Fokusera på kakan när du äter den, inte på dina tankar om att du inte borde äta den. I förlängningen kommer du dels kunna njuta av de kakor du väl äter och dels kunna tacka nej till de kakor som faktiskt inte är värda att äta (för att de inte är tillräckligt goda alltså).

Att få till ett sunt förhållande till sötsaker är absolut inte enkelt, men det går verkligen att träna på det, så gör det! Även om det tar månader, eller till och med år så tänk vad fantastiskt skönt sen när du har ett avslappnat förhållande till all mat. Självklart är målet att maten till absolut största delen ska vara hälsosam, men du vet att de gånger du äter något riktigt onyttigt och sött, så är det liksom ingen big deal (inga jobbiga bestraffningstankar tack). Du bara kör på som vanligt igen vid nästa måltid.

Behöver du hjälp och stöd så kontakta en kbt-terapeut – för det här handlar ju mer om att bryta vanor och ändra tankemönster än att du behöver lära dig vad som är nyttig och onyttig mat.

Allt lycka!