Pannkakor, nyttigt eller onyttigt – du bestämmer!

Pannkakor är en av många rätter som verkligen kan vara hur onyttigt som helst – ja, eller hur nyttigt som helst. Allt beror på vad du har i och vad du äter till. 

pannkakor
Gårdagens pannkakor – gjorda på vetemjöl, mandelmjöl, filmjölk, ägg och smör! 

Klassiska pannkakor gjorda på bara vetemjöl och med jordgubbssylt innebär en måltid med högt glykemiskt index, minimalt med näring och som ger kort mättnad.

För att få till nyttigare pannkakor – börja med att byt ut delar av (eller allt) mjölet. Numera finns mängder av alternativ.

För glutenfria pannkakor – använd bovetemjöl
För mer fiberrika pannkakor – välj fullkornsvetemjöl
För mer fett och mindre kolhydrater – kör på mandelmjöl

Det får också att mixa havregryn till ett mjöl och ha i det. Något annat som går att mixa är kokta kikärter. En klick av det i smeten gör pannkakorna mer proteinrika. Och – det smakar nästan ingenting!

Något annat du kan styra är val av vätska. Traditionellt sett görs pannkakor på vanlig mjölk, men experimentera med filmjölk, havremjölk och kokosmjölk!

Sen då till tillbehören:
Bär i alla dess former ger färg, lite sötma och massor av vitaminer.
En klick turkisk/rysk yoghurt ger fett och god syrlighet
För mycket protein lägger du på kvarg eller keso

Annat gott och  nyttigt att ha till pannkakorna är rivna äpplen och riven parmesanost.

    1. Hej! Pannkakor är ju gott, men 10 om dagen låter i mesta laget, tycker jag. Om du äter mycket pannkakor, se till att göra dem så nyttiga som möjligt med andra alternativ än vetemjöl, nyttiga tillbehör etc. /Karin

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..