bloggheader_topphalsa-matochkost-2_thumb

Annons

Blodpudding – proppat med socker, ja eller fullt av järn?

karinmagnusson

Är du glad och nöjd när du äter blodpudding till middag eftersom du hört att det är nyttigt? – det innehåller ju så mycket järn! Eller drar du ner persiennerna och känner dig halvdum för att du äter något med SÅ mycket tillsatt socker? 

messmör
Helt okej pålägg!

Många livsmedel har två sidor och går antingen att lyfta fram som onyttiga, eller som nyttiga. Blodpudding är ett sådant exempel. Den variant som går att köpa i vanliga mataffärer har en riktigt läskigt innehållsförteckning (särskilt för mig som är vegetarian):

Vatten, fullkornsmjöl av råg, vetemjöl, fett från nöt, blodpulver av nöt och gris, socker, koksalt, bindväv från nöt, kryddor, animaliskt protein från gris, potatisfiber, arom, konserveringsmedel E250.

Det är alltså en skön smet av gluten, socker, blodpulver, bindväv och tillsatser.

Men väljer vi istället att se det från andra hållet så innehåller blodpudding en del protein – ca 8 gram protein/100 gram blodpudding och järninnehållet är skyhögt. Äter du 1,5 skiva så får du i dig hela ditt dagsbehov av järn. Och järn är som bekant svårt att få i sig.

Så hur ska man då tänka? Äta – eller inte äta? OM du tycker om blodpudding så ät det ibland och tänk då positivt – du boostar dina järndepåer. Ha schyssta tillbehör till: stekt svamp, massa morötter, rivna äpplen, riven vitkål!

Messmör är även det en produkt som antingen lyfts fram som att ”det är bara massa socker” eller som ett schysst pålägg. Jämfört med marmelader, nutella och sylt är det jättebra, men såklart är det inte bättre än en skiva ost, skinka, keso, kalkon eller ägg.

För att vara pålägg är det järnrikt: 100 gram ger dig 5 mg järn. Och än viktigare än vad du har mackan är vad du väljer för typ av bröd och framförallt – hur många mackor du äter.

 

 

 

 

 

Annons
Annons