bloggheader_topphalsa-matochkost-2_thumb

Var stolt över din macklunch

karinmagnusson

Att äta mackor till lunch är något många tror är dåligt, som man hyssjar med och nästan skäms lite över. Detta trots att en macklunch kan vara hur bra som helst. 

macklunch
En macklunch att vara stolt över

En macklunch består oftast av bröd, pålägg och dryck, så kvaliteten på detta avgör helt och hållet hur bra hälsosam din lunch blir. Väljer du fluffbröd (alltså bröd utan struktur) får du i dig snabba kolhydrater. Äter du ingenting på mackan, eller väljer ett sockrigt pålägg typ marmelad eller nutella, så blir det ännu värre. En söt dryck därtill och du slår rekord i näringsfattig snabb energi.

Gör så här i stället: Välj ett grymt bröd. Det vimlar inte av dem i vanliga mataffärer, men det finns några. Kolla in strukturen i brödet nedan – så ska det se ut. Fullt av kärnor som tar lång tid för kroppen att bryta ner.  Dessa bröd har ett GI på ca 50, alltså riktigt lågt!

chiabrödChiabröd (Fazer) bakat på råg – och fullt av mättande kärnor

Välj sedan ett grymt pålägg och då menar jag något som ger näring och mättnad. Ost är jättebra! Likaså avokado, hummus, ägg, keso, skinka och kalkon. På med massa grönsaker också, eller släng ner det gröna i en smoothie som du dricker till.

Drycken då – smoothie eller naturell yoghurt/fil är toppen att dricka till. Mjölk och juice mättar sämre. Och allra värst är såklart läsk och saft. Kaffe, är givetvis… fantastiskt bra.