bloggheader_topphalsa-matochkost-2_thumb

Nyttigare glöggfika

karinmagnusson

Glögg är något det från och med nu och någon månad framåt kommer bjudas på till höger och vänster. Som alla vet så är denna dryck extremt söt. Se nedan hur mycket du får i dig i en deciliter. Så klart ingen fara om du dricker glögg någon enstaka gång, men blir det flera gånger i veckan under hela december kan det definitivt vara en orsak till viktuppgång. 

Glögg 1 dl Energi Socker
Starkvinsglögg 16% 180 kcal 13 gram
Vinglögg 10% 125 kcal 17 gram
Alkoholfri glögg  1oo kcal  16 gram

Ännu sötare och energirikare blir det om du fyller din glöggkopp med russin och mandlar. Och vad äter du till? Ja inte är det ägg och äpple som är godaste tillbehöre till glöggen, utan pepparkakor, lussebullar och annat sockerstinnt julgodis.

En variant är att välja godaste glöggen och godaste tilltugget och se till att njuta av det vid få tillfällen. Är du en glögg- och fikaälskare av rang kan ett tips vara att se dig om efter nyttigare alternativ. Det finns glögg helt utan tillsatt socker (som istället innehåller sötningsmedel) som är ett mycket bättre alternativ för dig som är diabetiker eller av andra anledningar inte vill ha socker.

En annan idé är att hoppa över eller fixa nyttigare tilltugg till glöggen. Energibollar med pepparkakssmak, nötter doppade i mörk choklad och grönkålschips är goda altenativ.

glöggHalvnyttig glöggfika…