bloggheader_topphalsa-matochkost-2_thumb

Lär dig handskas med julbord och lussefika

karinmagnusson

December brukar inte vara den lättaste månaden för den som vill leva hälsosamt. Det är lussefirande hit, adventsfika dit, en burk pepparkakor på jobbet som man bara få plocka av – och så några julbord där till.

”Det är inte det du äter mellan jul och nyår du blir tjock av, utan det du äter mellan nyår och jul”. Ja, visst stämmer det, men att frossa en hel månad är onödigt om du inte vill att linningen ska spänna i januari. Här är mina bästa tips:

-Lägg till en timmes motion varje dag. Förutom att du bränner kalorier är det bra för dina leder, ditt skelett och ditt humör.

-Vet du om att det vankas fika eller julbord – ät riktigt nyttigt alla andra måltider under dagen. Vi snackar alltså kokt ägg och havregrynsgröt till frukost, en proteinrik lunch och mellanmål bestående av kvarg och bär.

-Ät bara det du verkligen tycker om – det är svårt, men effektivt. Plocka godbitarna från jul- och fikabord. Välj bort torra lussekatter, prinskorvar (korv äter vi ju resten av året), färdiggjorda rödbetssallader och mjukt bröd med ost (inte heller direkt unikt för juletider) och njut av det goda, det du sällan äter, det som känns lyxigt och speciellt!