bloggheader_topphalsa-matochkost-2_thumb

Smartaste sättet att lyckas med att äta nyttigare

karinmagnusson

Jag är mycket för att dela upp stora mål i små. Nyårslöften är ofta stora och rätt diffusa: ”Börja äta nyttigare”, ”Sluta äta socker”, ”Äta mer grönsaker”. Vadå – vad är nyttigt, vilken sorts socker ska du sluta med och gäller det för all framtid, vilka grönsaker ska du äta mer av och när under dagen ska du äta dem? 

hallonfrukost
Kanske din nya frukost? Filmjölk, fröblanding, hallon – näringspackat och mättande. 

Små steg är mycket bättre, ja om du vill få till en varaktig förändring vill säga. Tänk på att du kanske ätit på ett visst sätt (som du nu vill förändra) i tio år. Är det då inte lite väl hårt att kräva av kroppen att vänja sig av med det över en natt.

Börja med att identifiera en av de vanor du vill förändra. Äter du rostmackor med smör och kaffe till frukost (snabba kolhydrater, proteinfattigt, näringsfattigt) så ändra frukosten – låt resten av måltiderna vara som vanligt ett tag. När du vant dig vid din nya nyttiga frukost, så identifiera nästa vana du vill förändra. Fikar du fler gånger i veckan – välj ut ett tillfälle och njut av din fika då! Ja och så kör du på i samma fina, långsamma takt. Efter ett halvår, så vips – du kommer ha helt nya matvanor!