Mättande och nyttig grötfrukost

Kalla morgnar som denna föredrar jag varm gröt framför kall yoghurt till frukost. Eftersom en portion (havregryns)gröt bara innehåller ca 130 kcal (det är alltså inte konstigt om du upplever att du snabbt blir hungrig) så gäller det att preppa den med lite extra energi. 

gröt

Strör du i 3 msk av valfria frön, hackade nötter/mandlar så är du vips uppe i mer än dubbla energimängden. Ett smart sätt om du är morgontrött är att ha en färdig mix av t ex solrosfrön, chiafrön och kokosflingor, som du kan hälla i medan du kokar. En sådan portion ger dig 6 gram fibrer (vilket motsvarar 2 frukter eller 2 knäckemackor) och 4 mg järn (dagsbehovet för en kvinna är 15 mg)!

Vill du ha ännu mer fibrer? Toppa med hallon. Just ur fibersynpunkt är hallon faktiskt det allra bästa bäret.

Vill du ha mer järn? Hacka över några torkade aprikoser. Kom dock ihåg att om du har låga järnvärden och därför är mån om att kroppen ska ta upp så mycket järn som möjligt, så ska du äta din grötportion utan mjölk (eller berikade vegomjölkprodukter), eftersom kalcium hämmar upptaget av vegetabiliskt järn.

 

 

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

LOADING..