Granola – gott, men hur nyttigt?

Är inne i en granolaperiod. Ibland kör jag på köpt, ibland gör jag själv. Så knaprigt och gott till fil eller yoghurt. Om du gör den själv är knepet att låta den vara inne länge i ugnen på rätt låg värme, ca 150 grader i 40 minuter.

granola

Så, blanda ihop de gryner, frön och nötter du har hemma. Strössla på med smak. kokosflakes, nymald kardemumma, kakaonibs eller kanel är supergott att ha i! Och som sista moment, häll över lite raps- eller kokosolja och söta på med honung eller kokossocker. Om du vill kan du, när du tagit ut den ur ugnen, lägga i torkade frukter eller bär – bitar av dadlar, blåbär eller tranbär.

Är det nyttigt då? Köpt granola innehåller ungefär 20 gram socker/100 gram. En deciliter väger 40 gram så äter du det får du i dig ungefär 8 gram socker, vilket i sin tur innebär drygt två sockerbitar. Vill du ha i dig mindre socker – använd den som en topping! Fyll tallriken med bär, lägg på en yoghurt och toppa med några matskedar granola. Ett annat alternativ är du gör egen och helt utesluter honung, socker och liknande.

Tänk också på allt du får i dig som inte är socker – näringsrika kolhydrater (havregryn, rågflingor, boveteflingor etc.) och massa nyttigt fett, vitaminer och mineraler från nötter och frön!

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

LOADING..