bloggheader_topphalsa-matochkost-2_thumb

Ägg – extremt nyttigt

karinmagnusson

Det finns mat som verkligen är extremt nyttig, ägg till exempel! Och det fina är att ägg behöver ju inte bara ätas kokta, utan att det finns så oändligt många möjligheter att få in det i sin vardag.

omelett

Mättande omeletter kan ätas som frukost, som middag eller som kvällsmat. Gör dem på flera ägg om du vill bli ännu mättare. Fyller med ost och ät sallad till så har du en perfekt måltid. Vill du ha mer kolhydrater är det bara att komplettera med ett par mackor.

I ett enda ägg får du i dig 7 gram protein. Dagsbehovet för en kvinna är 0,8 gram per kilo och dag, så väger du 65 kg har du ett proteinbehov på drygt 50 gram. 7 ägg så är du hemma : )

Ägg är ett av få livsmedel som innehåller D-vitamin. Något många av oss har brist på så här års. Dagsbehovet är minst 10 ug. I ett ägg finns det 1 ug.

Mer då – ja vad sägs om selen, folsyra, B-vitaminer, zink och antioxidanter. Proppat med näring helt enkelt. Kom ihåg att alltid tillaga ditt ägg. Äter du dem råa tar du upp protein och B-vitamin sämre.