bloggheader_topphalsa-matochkost-2_thumb

Mjölk – är det dags att sluta dricka det nu?

karinmagnusson

Igår kom resultat från en ny studie som visade på att mjölkdrickande kan vara farligt. Enligt forskarna kan en förklaring vara att mjölken innehåller laktos, som i kroppen bryts ner till  galaktos. Galaktos har i djurförsök kunnat kopplas till oxidativ stress, inflammation, tidigt åldrande och död. 

rysk yoghurt

 

Hur är det med laktosfri mjölk då, slipper vi galaktosen då? Nä, skillnaden mellan vanlig och laktosfri mjölk är bara att i vanlig mjölk bryter kroppen själv ner laktosen, i laktosfri mjölk sker detta i förväg. Det finns dock vissa laktosfria mjölksorter som innehåller mindre mängd laktos (man har tagit bort en del) och då blir givetvis även galaktosmängden mindre.

Filmjölk och yoghurt har samma näringsvärden som mjölk, men i och med att de är fermenterade produkter så har de goda bakterierna brutit ner en del av laktosen, vilket gör att galaktosmängden blir lägre (Detta är också orsaken till varför laktosintoleranta ofta klarar av yoghurt, men inte mjölk), så de visade sig inte vara någon eventuell risk.

Det är aldrig smart att dra allt för höga växlar på enstaka studier och att galaktos har visat sig vara skadligt för råttor innebär inte att det per automatik är samma sak för människor. Mjölk är näringsrikt. Det är fullt av kalcium, fosfor, vitamin D (berikat), B-vitaminer m.m. så att det är någon form av ”gift” som vi, med alla medel, ska undvika tror jag inte alls på. Däremot kan vi vara medvetna om att studiens negativa resultat visade sig vid konsumtion av mer än 3 glas mjölk per dag. De allra, allra flesta vuxna är inte behov av mjölk som dryck överhuvudtaget. Vatten räcker gott. Och vill du någon gång dricka mjölk, som återhämtning, till någon speciell maträtt eller i form av varm choklad – så gör det.