bloggheader_topphalsa-matochkost-2_thumb

Gå ner i vikt med en smart lågkolhydratkost

karinmagnusson

Om du vill gå ner i vikt är det bra att dra ner lite på kolhydraterna. Men, ett tips – dra ner på rätt grejer. Stirra dig heller inte blind på mängden kolhydrater, känn också efter hur mätt du blir av det du äter. 

banan

Ganska oskyldig i sammanhanget…

Att godis och kakor innehåller mycket (snabba, näringsfattiga) kolhydrater vet de flesta om. Så om du verkligen vill dra ner på kolhydraterna är det såklart dessa du först och främst ska satsa på. Och, du behöver  inte plocka bort det helt. Kanske är det till och med så att det, på sikt, är bra för din viktnedgång, att du vet att du fortfarande kan njuta av lite choklad ibland. Risken är annars att du blir så fokuserad på att du inte får äta det – så att du till slut äter det ändå (förmodligen då i väldigt stor mängd).

Att dra ner på kolhydrater i form av frukt, rotfrukter och potatis är populärt. Något märkligt, med tanke på att de innehåller förhållandevis väldigt lite kolhydrater. Ris, couscous, bulgur, pasta och flingor innehåller betydligt mer. För att inte tala om godis och kakor då.

Det här ger lite kolhydrater, men också mättnad, antioxidanter och vitaminer:
Ett äpple, 15 g kolhydrater
En banan, 20 g kolhydrater
En apelsin, 15 g kolhydrater
Ett päron, 15 g kolhydrater
Två potatisar, 30 g kolhydrater

Det här ger massor av snabba kolhydrater och noll näring.
100 g smågodis, 80 g
100 g choklad, 65 g
100 g chips, 50 g
En normalstor kanelbulle, 50 g
En liten läsk (eller 3 dl saft), 30 g

Så, lågkolhydratkost är bra vid viktnedgång, men ät en smart lågkolhydratkost!