bloggheader_topphalsa-matochkost-2_thumb

Frukosten – dagens oviktigaste mål?

karinmagnusson

Sån här fin frukost fick jag i helgen på Skepparholmens spa, där jag befann mig med ett gäng trevliga Topphälsaläsare! Just frukost är något många funderar över. Kanske för att man lärt sig att ”frukosten är dagens viktigaste måltid”, något som verkligen har blivit en sanning för många. Stämmer det då? Nej, säger jag. 

frukost1

För att du ska må bra behöver du en viss mängd energi plus massa näring. När under dygnet du väljer att inta detta spelar väldigt liten roll. Du kan alltså äta dagens första måltid klockan sex på morgonen, vid nio, eller först framåt lunch. Det viktiga är att du känner att du mår bra och orkar med det du är i färd med att göra.

Tillhör du den stora skara som mår bra av frukost ska du givetvis äta det! Det är vanligt att uppleva att man inte kan tänka klart, är lättirriterad och helst vill gå hem och lägga sig, om man inte fått något i magen på morgonen. Och en grupp som absolut bör äta frukost är växande barn och ungdomar. De både växer och ska prestera i skola – och i bästa fall också i någon form av idrott.

Du som äter frukost, se till att den är bra också. Just frukosten tenderar ofta att bli väldigt kolhydratrik, så in med fett och protein! Naturell yoghurt, filmjölk, kefir, kvarg ägg och keso är toppen, liksom nötter, frön och ost! Det du bör se upp med är sockrig yoghurt och sockriga och/eller näringsfattiga flingor. Likaså fluffbröd och så alla typer av söta drycker.