Dags att byta protein mot kolhydrater

Häromdagen skrev DN en artikel med rubriken: ”Kolhydrater bakom världens friskaste hjärtan”. Kan inte låta bli att tycka det är lite skönt att läsa sånt. Mest för att jag börjar tröttna på det enorma proteinfokus som råder. Och då menar jag inte trenden att övergå från kött till bönor, alltså att vi satsar på grönt protein – det är fantastiskt och helt nödvändigt. Nä, det som ibland gör mig aningen matt är fokuset på mängden protein och all oro inför att man inte få i sig tillräckligt. Detta proteinintresse mynnar sen ut i mängder av produkter, många av dem proteinrika redan från början, som proteinboostas. Mest protein vinner. Detta trots att det, även på en vegokost, är SÅ LÄTT att få i sig tillräckligt. Det är liksom bara att äta lite av varje så ordnar det sig. Visst, vissa grupper har högre behov, men även detta är enkelt att uppnå. 

proteinbröd

Kolhydrater har varit skambelagda under några år nu. Vissa upplever att de nästan fått ursäkta sig om de tagit en potatis eller en skiva bröd till lunch. Men kanske har det varit nödvändigt med denna totala kolhydratskräck en period. För nu, när de börjar kika ut i ljuset igen, kommer vi se dem på ett helt annat sätt. Vi kommer älska och hylla de som är bra för oss – de näringsrika, prebiotiska kolhydraterna – och vara restriktiva med de som inte tillför annat än god smak, de näringsfattiga kolhydraterna som triggar oss att äta mer.

För att klumpa ihop kolhydraterna och tala om linser och geléhallon som om det vore samma sak, eller potatis och vitt fluffbröd eller havregryn och kakor, är inget annat än dumt.

 

  1. Hej!
    Tycker det är märkligt att det är så många olika bud på vad man skall äta. Tror själv på medelhavsmaten tex Italien där man lever lika länge som vi men har färre hjärt o kärlsjukdomar. Det som förvånar när du skriver om Ingefära och Gurkmeja är att du inte nämner hälsoeffekterna som sänkt blodtryck, kolesterolreglerande och antikoagulerande. Finns eller finns inte de egenskaperna enligt dig?

    1. Hej! Ja det är minst sagt en uppsjö av olika bud om vad som är bra mat för oss. Troligen för att vi tolkar forskning på olika sätt, få saker är ju helt svart eller vitt. Dels är det ett myller av personer som uttalar sig om vad som är bra mat – bloggare, författare, kostrådgivare, dietister, läkare, personliga tränare – alla har ju en åsikt om vad som är ”bästa” maten.

      Om du med medelhavsmat menar mängder av grönsaker, baljväxter, fisk och skaldjur och vegetabiliska oljor så är jag helt enig med dig om att det är jättebra mat. Det gäller bara att få folk att äta den : ) Vad gäller ingefära, gurkmeja etc. så är jag väldigt förtjust i det och använder det flitigt. De är fulla av kraftfulla antioxidanter. Sen finns det väl inga starka vetenskapliga bevis för att de fungerar mot t ex högt kolesterol. Men – det skadar inte att äta dem ändå! De har ätits i tusentals år och många vittnar om mängder av hälsoeffekter, likt de du nämner. Tror också starkt på att om man börjar äta den här typen av hälsosam mat så är det lättare att leva hälsosamt för övrigt. Börjar du dagen med en ingefärsshot tar det liksom mer emot att äta småkakor kl. 10. Och äter du en raw boll med gurkmeja på eftermiddagen är risken mindre att du äter chips på kvällen. Ha en fin dag!

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

LOADING..