Lunchmacka med groddar

Blev en snabb lunchmacka idag efter härlig topphälsapromenad genom stan. Jag riktigt hör hur ”snabb lunchmacka” låter som något ohälsosamt och dåligt. Men den här, den var fantastisk! 

blueberrymacka

Spana in brödet, så här ska det se ut för att ge långsamt stigande blodsocker. Och så pålägget: gröna blad, lagrad prästost, marmlead med aprikos/ingefära. Plus groddar.

Groddar är något vi (i alla fall jag) borde äta mycket mer av. Grodden innehåller allt växten har för att kunna växa, så den är extremt näringsrik med höga värden av framförallt B,- C,- och E-vitaminer. När man groddar minskar också mängden fytinsyra, vilket gör att vi kan ta upp mer av mineralerna.

Grodda själv är superlätt, det finns massa enkla ”recept”. Hitta dina favoritgroddar och ha dem som macktopping eller ät dem istället för sallad till maten.

 

 

 

    1. Men hej Yasmin! Ja, visst är den grym! Hoppas det bra med dig och hoppas vi ses i nåt sammanhang framöver : )

  1. Hej!

    Hjälp, kan du ge mig tips på kost behöver få ner midjemåttet igen, var på bra väg för ett par år sedan men nu har det vänt upp igen, gick på lite lchf hållet men inte strikt, vet att träning måste till också mer än det jag gör idag. Men vilken sorts kost skulle du rekommendera mig dras med högt blodtryck också, väger idag ca 73-74 till mina 1,67 skulle vilja ner till ca 67 eller vad som skulle vara bra egentligen?
    Min frukost ser idag ut så här ägg, mild yoghurt Arla 3,8-4,5% Finn crisp med skinka eller liknande, lunch sallad vanlig(kyckling, kebabkött)middag broccoli, bönor istället för potatis till kyckling, fisk, korvstroganoff eller liknande.
    Mitt fusk som jag är medveten om är popcorn ibland samt ostbågar..

    Hälsn Mona

    1. Hej Mona! Ja det där 5-6 sista kilona är inte lätta att gå ner. Jag tror som du, att det är träning som skulle ge bäst resultat. Vet inte om/hur mycket du tränar i dagsläget, men min varmaste rekommendation är att lägga till minst 30 minuter per dag – snabb promenad, lätt jogging, cykling eller liknande. Tycker det verkar som att du äter bra mat, men det är såklart svårt att säga i och med att jag inte vet hur stora dina portioner är, vad du äter på helger/semestern, mellan måltiderna och liknande. Popcorn och ostbågar kan sabba en viktnedgång beroende på hur mycket du äter. Försök att begränsa det till en gång i veckan. Det – tillsammans med mer träning – tror jag kommer göra susen. /Karin

  2. Tack för tipsen, jag ska lägga till mer träning mår bra av det blir piggare också så kanske dessa kilona försvinner, som är värt mycket för mig./Mona

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

LOADING..