bloggheader_topphalsa-matochkost-2_thumb

Hemgjort nyttigt mandelsmör

karinmagnusson

Jag är en flitig konsument av nöt- och mandelsmör av alla de slag. Detta är ju produkter som – likt kokosen – gått från riktiga skämsgrejer till att få högsta klassens hälsostämpel. Det finns fortfarande en del sämre alternativ ute i butikerna, t ex jordnötssmör med både tillsatt socker, maltodextrin, sirap och palmolja, men det finns också många produkter av toppkvalitet, som enbart innehåller nötter/mandel och ev. lite salt. Och det är såklart dessa du ska hålla utkik efter.

mandelsmörNygjort, ljummet och nyttigt mandelsmör från Paradiset

Nöt- och mandelsmör är extremt kaloririkt så det går ju inte direkt att vräka i sig det om man vill hålla vikten. Näringsmässigt består det till nästan hälften av fett, en tredjedel av protein och resten kolhydrater. Lägg det på en knäcke så har du eftermiddagsmellanmålet klart. Det är också gott att ha som ”dip” till morotsstavar eller äppleklyftor. Ja, eller varför inte lägga i det i en krämig smoothie tillsammans med banan, havremjölk, kakao, vaniljpulver och blåbär…

Om du inte vill köpa kan du göra det själv.

Du behöver: Nötter/mandlar + lite salt

Och så här gör du: Rosta nötterna/mandeln i en torr stekpanna. Häll ner i en stark mixer/matberedare. Lägg i en nypa salt. Kör på full fart till nötternas/mandlarnas oljor tränger ut (tålamod – det kan ta lite tid) så det bildas ett härligt, krämigt smör.