Nyttigt knäckebröd

För inte allt för många år sedan fanns det ungefär två sorters knäckebröd att välja mellan. Det lite ljusare ”rutiga” eller vanliga ”husman”. Idag är knäckehyllan nästan lika stor som avdelningen för mjukt bröd och de flesta är överens om att om man vill äta bröd, så är knäckebröd ett betydligt nyttigare val jämfört med ljust – eller?

avokadomacka

Nyttigt bröd, nyttigt pålägg – ibland får man till det…

Att få tag på ett riktigt bra mjukt bröd är ofta svårt. Det är de som består av fullt med kärnor/korn eller de som är bakade på surdeg som gäller. Knäckebröd är generellt sett mer hälsosamt. Bara det faktum att en skiva knäckebröd väger mindre än hälften jämfört med en mjuk macka gör att det ger dig halva mängden kalorier och halva mängden kolhydrater. Dessutom innehåller knäckebröd ofta mer fibrer.

Men, det är stor skillnad på olika knäckebrödssorter. Vill du hålla dig mätt länge och få i dig mycket näring, så undvik de som är bakade på vete. Vissa av dessa innehåller också en del socker.

Satsa i stället på knäckbröd bakade på råg och havre. Förutom det är det vatten, jäst och salt som behövs. Det finns också många varianter som är bakade på en stor del solroskärnor, pumpakärnor, chiafrön och linfrön, eller de som är bakade på groddat mjöl! De är också bra alternativ.

 

 

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

LOADING..