bloggheader_topphalsa-matochkost-2_thumb

Hemgjort, nyttigt cashewsmör

karinmagnusson

Olika former av nöt- och mandelsmör är näringsrikt och gott att ha på mackan. De funkar också fint att ”dippa” morotsstavar, äppelbitar eller jordgubbar i. Eller varför inte lägga en klick på toppen av din fruktsallad eller mixa ner lite i smoothien.

mandelsmör
Gör hemma i köket, eller gå till Paradiset och mixa där.

Det finns en hel del bra och billiga jordnötssmör. Kolla så att de är ekologiska och att de enbart består av jordnötter och så lite salt. Smör gjorda på mandlar, cashew och andra nötter är betydligt dyrare. Men – har du en bra matberedare så fixar du enkelt ditt eget nöt/mandel-smör.

Det här cashewsmöret blir jättegott. Särskilt om du rostar nötterna innan du mixar dem. In med dem i ugnen, ca 200 grader i några minuter. Vill du köra ”raw style” så blötlägg nötterna några timmar, så blir det lättare att mixa dem.

5 dl cashewnötter
2 msk kallpressad kokosolja eller rapsolja
Lite salt

Så här gör du: Lägg nötterna i en matberedare och mixa för fullt. Tillsätt sedan olja och salt. Ev. kan du ta i en skvätt vatten för lite mjukare konsistens.

I en matsked får du i dig protein (ca 3 gram) och en del magnesium, fosfor och selen.