Jättenyttigt: kokt, kall potatis

Något av det nyttigaste du kan äta är kokt, kall potatis. När potatisen är rå innehåller den resistens stärkelse, men när du kokar potatisen omvandlas denna stärkelse till sockerarter som kroppen tar upp och använder som energi. Inget fel i det, men du missar den fina effekt som resistens stärkelse kan ge: nämligen att agera mat till de goda bakterierna som finns i tjocktarmen och bidra till bra blodsockerbalans. Blodsockret mäts ju ofta i GI. Kokt potatis har ett GI på ca 80-90, medan en kallnad potatis ligger så lågt som 30. Detta tack vare att resistent stärkelse har bildats.

Nyttig varm, ännu nyttigare kall.

potatis

Men hur gott är det då med kall potatis? Faktiskt jättegott! Sväng ihop en potatissallad på gårdagens potatis. Smula i lite favoritost, olja, vinäger (sänker GI ytterligare), kapris och andra grönsaker. Eller ät det på grovt rågbröd med örtsalt. Mer mättande macka får du leta efter. Det får också fint att slänga ner en kall potatis i smoothien!

Resistent stärkelse finns förutom i kall potatis även i omogna bananer (lite svåranvänt kanske), linser, bönor, havre och råris.

 

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

LOADING..